Festival Music Meeting kijkt verder dan westerse neus lang is

Het publiek mocht dan wat ouder zijn, het weer druilerig, maar uiteindelijk swingen de grijze dames op het Nijmeegse openluchtfestival Music Meeting over het veld.

De Haïtiaanse marching band Bande à Pied Follow Jah op Music Meeting in Nijmegen.Beeld Gerard Verschooten

Toegegeven, de gemiddelde leeftijd van de bezoeker van Music Meeting mag dan wat hoger liggen dan bij menig ander openluchtmuziekfestival, toch, die stoeltjes voor het publiek in de Mondotent voelen een beetje misplaatst. Temeer omdat het programmaboekje het virtuoze bluegrass combo Flats & Sharps vergelijkt met folkstampers Mumford & Sons. Nou, en dan mag er gedanst worden. Je verwacht banjogetokkel op lichtsnelheid en nasale meerstemmige zang, maar de band uit Cornwall die zich het bluegrassidioom heeft eigen gemaakt mist vandaag de bezieling. De shoobidoo's van I Wanna Be like You, uit Disney's The Jungle Book, komen er een tikje plichtmatig uit en zijn niet bij machte de bezoekers van Music Meeting van hun kont te tillen.

Op zondagmiddag kijkt het publiek nog een beetje de kat uit de boom. Het is niet de onbekendheid met het gebodene. Bij Music Meeting in het Nijmeegse park Brakkenstein kom je daar juist voor. Het festival heeft de reputatie het onbekende binnen de kortste keren bemind te maken en programmeert, zoals de organisatie het formuleert 'de beste muziek die je zelden ziet', met de nadruk op jazz en wereldmuziek.

Lagere opkomst

Maar het koude weer speelt het festival parten, waardoor dit jaar de opkomst achterblijft en de bezoekers zich concentreren in groepjes bij de podia. De tropische sferen moet nu meer van de aankleding en muziek komen. Op het festival, dat verder kijkt dan de westerse neus lang is, geurt het naar sandelhout. Op de markt koop je West-Afrikaanse dashikihemden, schelpenkettingen en houtsnijwerk, en bij het kleine Mezzopodium zindert de kristallijne stem Savina Yannatou als de trillende lucht boven heet asfalt. De sefardische liederen uit Thessaloniki van Yannatou en haar begeleidingsband Primavera en Salonico brengen je ineen staat van melancholische dagdromerij.

Vandaag is Haïti maar een paar meter verwijderd van Griekenland, als de Haïtiaanse marching band Bande à Pied Follow Jah over het terrein paradeert. Met percussie en toeters krijgen de tropische rattenvangers de bezoekers letterlijk mee in hun ritmische processsie.

Explosieve cocktail

Tot een echte zinderende muzikale ontmoeting komt het bij het Harold López-Nussa Trio dat gelijke delen latin en jazz mengt tot een explosieve cocktail. Met lichtvoetige virtuositeit legt pianist López de ritmische structuren neer die als de pianistische aandrijving dienen voor uptempo salsa en weeft er zijn melodieën doorheen. In Cimarron, opgedragen aan de destijds ontsnapte slaven in Cuba, zijn gejaagde voetstappen vertaald in felle aanslagen van pianist en percussionist die elkaar op de hielen zitten. Staande ovatie.

Een ander hoogtepunt is pianist Cory Henry en zijn band The Revival. Henry, toetsenist van Snarky Puppy, een van de populairste moderne jazzensembles, bespeelt het hammondorgel met een bezieling die aan gospel doet denken. In zijn versie van Marvin Gayes Inner City Blues ploeteren de drums voort, terwijl Henry's hammond jankt om alle grootsteedse ellende die het met zich meetorst. Henry dient als medium voor zijn instrument. En elke keer als een vette veeg over de toetsen niet voldoet om uiting te geven aan pijn of genot, ontsnapt er een 'aaaw yeah' aan Henry, die ook een soulvol zanger blijkt te zijn. Met minimalistische funk laat de band de bezoekers uiteindelijk hun zitplaatsen vergeten. En als mannen met sokken in hun sandalen, grijze dames die hun djembé-drumdiploma's hebben gehaald en meisjes met zonsverduisterende afro's met elkaar tussen de gangpaden dansen, staan de stoeltjes er eindelijk leeg en verlaten bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden