Review

Fenomenale spel maakt Cellobiënnale tot een belevenis

Het fenomenale spel van de musici maakt Nomaden op de Cellobiënnale tot een belevenis van de eerste orde. Joël Bons brengt in zijn stuk meer rust en helderheid aan dan Rob Zuidam.

Beeld Frits van der Waa

Zonder Bach, Haydn en Beethoven gaat het niet, maar bij de Cellobiënnale hoort ook absoluut nieuwe muziek. Het bijzonder succesvolle evenement bracht vrijdag een nieuw celloconcert van Rob Zuidam, uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Russische cellist Ivan Monighetti.

Cellobiënnale

Klassieke muziek
Glass, Zuidam en Dutilleux door het RPO.
****

Nomaden, van Joël Bons door het Atlas Ensemble.
*****
27 en 28/10, Muziekgebouw, Amsterdam.

Zuidam hanteert in de drie delen een idioom waarin de cello vooral lyrische lijnen uitstrijkt boven een harmonisch verzadigd orkestpalet. Het middendeel, Ritter, Tod und Teufel, is het meest extravert, met bijtende ritmes, jazzachtige tournures en special effects als getrommel op de kast. De muziek vloeit Zuidam als vanzelf uit de vingers, maar het verloop van het werk doet associatief aan.

Dat laatste geldt ook voor Nomaden, waarin Joël Bons een uur lang de mogelijkheden verkent van het achttienkoppige Atlas Ensemble, dat zich bedient van instrumenten uit alle windstreken. Solist Jean-Guihen Queyras is met zijn cello de centrale aangever.

Bons brengt meer rust en afwisseling aan dan Zuidam, bijvoorbeeld door één enkele toon van instrument naar instrument te laten verhuizen. Ook zijn zijn noten conciezer, helderder en doordachter, zelfs waar de musici ruimte krijgen voor improvisatie. Dat is bevorderlijk voor de verbazingwekkende combinaties die hier passeren, zoals een strijkkwartet met een Chinese erhu of twee oosterse mondorgels. De trefzekerheid van Bons' visioen en het fenomenale spel van de musici maken Nomaden tot een belevenis van de eerste orde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden