Fenomenaal goede seksscène in Neon Bull

De surrealistische beelden van de lichamen van mens en dier beklijven. Er is een fenomenaal goede seksscène, de dansscènes zijn betoverend, maar eigenlijk is de erotiek overal.

Neon Bull.

Vanuit de stier gezien is het een vernederend spelletje, dat vaquejada. Als het dier de arena binnenkomt, eindelijk bevrijd uit de stoffige catacomben van de Braziliaanse rodeo, komen er meteen twee cowboys op paarden naast hem rijden. De een trekt in volle vaart aan zijn staart en als hij dat goed doet, weet hij de stier te vloeren. Met een goed uitgevoerde ruk wordt een brok mannelijkheid tegen de grond gewerkt.

Zo ga je kijken in Neon Bull. Veel gebeurt er niet in de tweede speelfilm van documentairemaker Gabriel Mascaro, maar tussen de regels door zindert een verhaal over mannelijkheid, vrouwelijkheid, dierlijkheid en lichamelijkheid.

Neon Bull volgt een rodeo-gezelschap dat met een aantal stieren langs traditionele vaquejadas trekt. In de eerste plaats is er Iremar, een wat hoekige man met grote oren en een baardje die in zijn vrije tijd kostuums ontwerpt en naait voor stripper Galega. Zij voert weergaloze shows op, in weinig verhullende glitterpakjes en met een paardenmasker op. Ze bestuurt ook de grote truck, kamt haar haar amper en heeft geen idee wat panterprint is. Haar dochter Cacá vindt de stieren die ze vervoeren maar lomp en droomt van elegante paarden. 'Ze wil iets dat ze nooit zal krijgen', verzucht haar moeder. 'Dat kun je niet weten', zegt Iremar.

'Al in de Bijbel is een religieus, mythisch beeld van de cowboy ontstaan'

Een cowboy die ook modeontwerper is? Tuurlijk. Gabriel Mascaro zag er een verhaal in over de menselijke natuur en de schoonheid die daarin schuilgaat. Een interview met de filmmaker. (+)

Bolwerk van machismo

Ze vormen een raar soort familie in Neon Bull, en Mascaro volgt ze als in een documentaire. Maar de arena waarin dit alles zich afspeelt, die van de vaquejada, is een bolwerk van machismo. Het maakt het een intrigerende plek om te spelen met de verhoudingen tussen de seksen. Mascaro bevraagt de ongeschreven regels van mannelijkheid en vrouwelijkheid zonder afkeuring of verwondering, maar met humor. Hier doen mannen 'vrouwendingen' en andersom. Iremar steelt bijvoorbeeld het seksboekje van zijn collega Ze, om vervolgens de pin-ups te gebruiken om kleding op te tekenen.

Over traditie en vooruitgang gaat het ook, maar daarbij is Neon Bull gewoon een beeldschone film, met een aantal surrealistische beelden die beklijven en waarin het lichaam - van mens en dier - een hoofdrol speelt. Er is een fenomenaal goede seksscène en de dansscènes van Galega zijn betoverend, maar eigenlijk is de erotiek overal, ook waar je het niet verwacht. Als een man zorgvuldig zijn lange haar kamt. In de explosies van kleur die het stoffige landschap soms doorbreken. In het met zand verruwen van een stierenstaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden