Review

Fenomenaal acteerwerk in Krigen weegt op tegen vlakte

Pilou Asbæk is fenomenaal als militair die je wilt vertrouwen én veroordelen. Lindholm, een van de creatieve kopstukken van de Deense cinema, geeft de kijker een rol.

Waarom patrouilleren ze eigenlijk, de Deense soldaten in Afghanistan? Wie zit erop te wachten? Zolang ze geen verliezen lijden, kunnen ze nog wel geloven dat hun missie de moeite waard is. Maar wanneer een van de soldaten op een bermbom stapt en in het bijzijn van de anderen doodbloedt, wordt het een ingewikkelder verhaal. Waarom moeten de Denen zich opofferen in deze chaotische oorlog?

Compagniecommandant Claus Pedersen (Pilou Asbæk) probeert zijn mannen weer te motiveren. De soldaten moeten zichtbaar zijn om de lokale bevolking te overtuigen van hun goede bedoelingen, zegt hij. Alleen dan kan de Taliban worden bestreden. Om het goede voorbeeld te geven, besluit hij zelf mee te gaan op de patrouilles.

Zo raakt hij verzeild in een onoverzichtelijke gevechtssituatie, waarbij juist enige afstand beter was geweest. Pedersen neemt een haastige beslissing die hem sneller dan verwacht naar huis brengt. In Denemarken moet hij zich voor de rechter verantwoorden.

Van film naar rechtbankdrama

Krigen is een oorlogsfilm zonder helden. Pedersen doet zijn werk naar beste vermogen, maar kan niet voorkomen dat hij Afghaanse burgers in gevaar brengt. Wanneer de film verandert in een rechtbankdrama, is al helemaal onduidelijk wie aan de goede kant staat. De aanklager, die terecht stelt dat niemand boven de wet verheven is? Of Pedersen, die op handen wordt gedragen door zijn compagnie?

Het zijn morele vraagstukken die regisseur en scenarioschrijver Tobias Lindholm geduldig ontleedt en op scherp zet. Lindholm is een van de creatieve kopstukken van de Deense cinema: hij brak door met het indrukwekkende gevangenisdrama R, was coscenarist van Thomas Vinterbergs Jagten, schreef twintig afleveringen van de televisieserie Borgen en regisseerde in 2012 Kapringen, over de kaping van een Deens vrachtschip. In zijn tweede speelfilm als soloregisseur komt opnieuw ook het Deense thuisfront ruim aan bod. In sterke, realistische scènes toont Lindholm hoe Pedersens vrouw Maria het ternauwernood redt zonder haar man, met drie kinderen die elk op hun eigen manier om aandacht schreeuwen.

Info

Krigen. Drama. Regie. Tobias Lindholm Met. Pilou Asbæk, Tuva Novotny, Dar Salim, Søren Malling, Adam Chessa. 115 min.. Deze week voorpremières. Première 24/3

Zwetend

Lindholm presenteert het zonder de emotionele manipulatie die bij veel oorlogsfilms zit ingebakken. De sleutels tot het dilemma legt hij daarmee bij de kijker, die zich moet verantwoorden voor zijn intuïtieve voorkeur en sympathie. Het is een bewonderenswaardige missie, al werkt het minder sterk dan bij Jagten, een film die ethische kwesties zo heet opdiende dat het zweet je tijdens het kijken uitbrak.

In Krigen (net als Jagten genomineerd voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film) zijn de problemen minder invoelbaar. Het schematische scenario, de sobere stijl en de afstand die Lindholm houdt tot zijn personages maken de film soms te vlak. Dat wordt grotendeels goedgemaakt door het acteerwerk: vooral Pilou Asbæk, Lindholms vaste hoofdrolspeler, is fenomenaal als militair die je zowel wilt vertrouwen als veroordelen. Pedersens oorlog kan nooit op alle fronten gewonnen worden.

Wat is de tegenprestatie voor samenwerken met het leger tijdens filmproducties?

Lees het artikel hier (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden