Lily-Rose Depp in L'Homme Fidele

Profiel Lily-Rose Depp

Femme fatale in de dop Lily-Rose Depp: ‘Ik vind het makkelijker om iemand anders te spelen dan mezelf te zijn’

Lily-Rose Depp in L'Homme Fidele

Het sterrenkind van Johnny Depp en Vanessa Paradis is bepaald geen meisje meer, zo zien we in L’homme fidèle (nu in de bioscoop). ‘Ik neem mijn acteercarrière serieus en wil mijn tijd niet verspillen.’

‘Als ik wil klaarkomen’, zegt het personage van Lily-Rose Depp in L’homme fidèle tegen de oudere man op wie ze haar zinnen heeft gezet, ‘denk ik aan jou.’ En daar zijn die opengesperde ogen en haar brede filmsterrenlach, met kuiltje in de linkerwang: zelfbewust, zorgvuldig gecontroleerd, toch verleidelijk. Kijk naar dit typisch Franse driehoeksverhoudingsdrama (sinds vorige week in de filmtheaters) en er valt niet aan te ontkomen: het sterrenkind van zangeres/actrice Vanessa Paradis en acteur Johnny Depp is volwassen geworden. Tenminste, ze heeft een leeftijd bereikt (eind mei wordt ze 20) waarop ze overtuigend een bepaalde fantasie van mannelijke filmmakers kan verbeelden. Depp junior is een femme fatale in de dop.

In L’homme fidèle is ze Eve, een opgewekte Parisienne die al jaren een obsessieve verliefdheid koestert voor de ongeveer vijftien jaar oudere Abel, die wordt gespeeld door Louis Garrel, ook de regisseur van de film. Als de voormalige geliefde van Abel na de plotselinge dood van haar echtgenoot weer in beeld verschijnt, verklaart Eve haar met ijskoude blik de oorlog. Het is Depps meest zelfverzekerde personage tot nu toe: ondernemend, doelgericht, onverbloemd egoïstisch.

Tot vijf jaar geleden was Lily-Rose Melody Depp hooguit een naam in interviews met vader Johnny. Die vertelde hoezeer haar geboorte (in 1999) hem van een nieuw levensdoel voorzag, hoe hij haar reactie peilde op zijn nieuwe rollen (denk aan dronkemanspiraat Jack Sparrow in Pirates of the Caribbean) en hoe hij door een hel ging toen Lily-Rose in 2007 met uitvallende nieren in het ziekenhuis belandde na te zijn besmet met de E. colibacterie. Negen dagen waakten hij en vriendin Vanessa Paradis (met wie hij van 1998 tot 2012 samen was) aan haar bed, tot ze opknapte. Pardoes doneerde Johnny twee miljoen dollar aan het betreffende ziekenhuis.

Johnny Depp en zijn toenmalige vrouw Vanessa Paradis picknicken met hun twee kinderen in een Londens park. Beeld UK Press via Getty Images

Lily-Rose wilde in haar kinderjaren het liefst moeder Paradis achterna, die zelf op haar 14de als zangeres doorbrak met de Franse nummer 1-hit Joe le taxi (1987). Bij gebrek aan vergelijkbaar zangtalent richtte ze zich op een modellencarrière, geïnspireerd door het werk van ­Paradis voor modehuis Chanel (Lily-Rose was 8 jaar oud toen ze sterontwerper Karl Lagerfeld voor het eerst ontmoette). Een jaar nadat filmmaker Kevin Smith haar in een piepklein rolletje heeft gecast als verveelde winkelbediende in de komedie Tusk (2014), vraagt Lagerfeld haar persoonlijk als het nieuwe gezicht van Chanel – ze is dan 15 jaar oud en een van de jongste Chanelmodellen ooit. Er ontstaat zelfs een vriendschap: Lagerfeld en de jonge Depp sturen elkaar vanaf dan geregeld foto’s van hun katten. Later deelt ze een foto met haar 3,3 miljoen Instagramvolgers waarop ze als dreumes poseert in Paradis’ Chanel-pumps. Dochter Depp draait er niet omheen: ze is geboren om in de voetsporen van haar moeder te treden.

Lily-Rose Depp in 2018. Beeld Corbis via Getty Images
Lily-Rose Depp in 2018. Beeld Corbis via Getty Images

In 2016 speelt ze opnieuw die verveelde winkelbediende in de nogal idiote horrorkomedie Yoga Hosers. Ditmaal krijgt ze de hoofdrol en maakt ze van de gelegenheid gebruik om haar perfecte beheersing van het Frans en Engels te etaleren. Ook in Yoga Hosers: moeder Vanessa als geschiedenisdocent én vader Johnny als onherkenbaar vermomde detective met borstelwenkbrauwen en hangsnor. Lily-Rose vindt in het acteren haar nieuwe roeping. Met haar spitse gezicht en sprieterige postuur doet ze niet alleen denken aan haar moeder, maar bijvoorbeeld ook aan een jonge Natalie Portman. Na rollen in hetzelfde jaar in de meer artistieke films La danseuse (als professioneel danser Isadora Duncan) en bovennatuurlijk drama Planetarium (als het met gene zijde communicerende zusje van het personage van, jawel, Natalie Portman) besloot ze het examenjaar van de middelbare school niet af te maken. ‘Als ik mijn acteercarrière serieus wil aanpakken’, zei ze, ‘wil ik mijn tijd niet verspillen aan het schrijven van werkstukken en zitten in klaslokalen.’ Wat haar ouders daarvan vonden? Die hadden weinig in te brengen, beiden waren 15 toen ze stopten met school.

Lily-Rose Depp in Le Danseuse.
Lily-Rose Depp in Planetarium.

Depp is dan, en eigenlijk nog steeds, een wat enigmatische verschijning. Ja, het is bekend dat ze houdt van de films van Louis de Funès, dat Haruki Murakami haar lievelingsschrijver is en dat ze het publiekelijk opnam voor haar vader toen die de eerste keer door zijn ex-vrouw Amber Heard werd beschuldigd van mishandeling (‘hij is de liefste en meest liefhebbende man die ik ken’). Ze woont afwisselend in Parijs en Los Angeles en ze weigert zich te classificeren als heteroseksueel: niet dat ze gay is, maar ze houdt in het seksuele spectrum gewoon niet van het geijkte hokjesdenken. Toch blijft het gissen naar wat er echt in haar omgaat. ‘You know me and you don’t’, is op dat moment de leus van de reclame voor Chanel No.5 L’Eau waarin ze figureert.

In doorbraakjaar 2016 moet Depp zich ook voor het eerst in interviews verdedigen tegen de suggestie dat ze haar professionele leven aan haar ouders te danken heeft. Haar terugkerende antwoord: mijn ouders lieten me altijd vrij. Ze moedigden geen entertainmentcarrière aan, maar weerhielden haar er ook niet van. ‘Ik had weinig om tegen te rebelleren’, zei ze tegen Vogue, in haar eerste cover­interview.

Lily-Rose Depp in Yoga Hosers.

Tijdens een groepsinterview op het filmfestival van Cannes in 2016, waar de pers aanschoof om haar te horen praten over haar rol in La danseuse, klonk de destijds 16-jarige zelfs onverwacht cynisch. ‘Ik heb deze vraag zó vaak gehoord’, zuchtte ze zachtjes toen een journalist haar vroeg naar het carrièreadvies dat haar ouders wellicht gaven. Als ik de tape terugluister hoor ik haar praten in overduidelijk goed voorbereide en razendsnel uitgesproken zinnen, maar ik heb ondanks al die privileges ook met haar te doen. Het lijken de woorden van iemand die zichzelf niet is. Later die dag zou ze na een soortgelijke maar iets botter geformuleerde vraag huilend weglopen.

Lily-Rose Depp in 2018. Beeld Corbis via Getty Images

In een open gesprek met collega-actrice Kristen Stewart, vorig jaar in V Magazine, beschrijft ze zichzelf als verlegen, altijd op haar hoede voor de buitenwereld. Acteren zorgt ervoor dat ze even los komt van haar gedachten. Ze zegt het mooi: ‘Ik vind het makkelijker om iemand anders te spelen dan mezelf te zijn.’ Geen wonder dat ze zich aangetrokken voelt tot collega-sterren. Met Louis Garrel, haar tegenspeler in L’homme fidèle, was het heerlijk ‘levelen’ omdat hij weet hoe het is om op te groeien met een beroemde filmvader (zijn vader Philippe regisseerde bijna dertig films). Momenteel schijnt ze, waarschijnlijk tot frustratie van vele vrijgezellen, op romantische voet te verkeren met rijzend filmster Timothée Chalamet, haar tegenspeler in het later dit jaar te verschijnen Netflixdrama The King.

Maar op wat smoezelig paparazzibeeld van een zoen na is ook van deze flard privéleven weinig bekend. Het mooie van acteren, vindt Depp, is dat je mensen kan spelen die totaal anders zijn dan jezelf. ‘Ik maak er een punt van om werk en privé zo veel mogelijk gescheiden te houden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden