AlbumrecensieFemke Steketee - La fille et le saxophone

Femke Steketee maakt met La fille et le saxophone een fraai persoonlijk document ★★★★☆

Saxofonist Femke Steketee bundelde een aantal vrouwelijke krachten op haar debuutalbum La fille et le saxophone. Het is een persoonlijk document geworden met muziek van onder andere Française Fernande Decruck (1896-1954).

Haar Sonate ademt hetzelfde dromerige exotisme dat je bij Debussy hoort; donkere, bedachtzame passages worden afgewisseld door vederlichte loopjes (zoals Steketees virtuoos draaiende spinnewiel in het derde deel, Fileuse) en harmonisch ongrijpbare akkoorden in de serene begeleiding door pianist Tobias Borsboom.

Celia Swart (26) componeerde Les secrets de l’air, dat is opgedragen aan Steketees overleden moeder. Refererend aan de Zeeuwse luchten die boven hun beider jeugd hingen, is het een grillig stuk met grote toonafstanden, grijze wolken waardoorheen de zon zich een weg baant (een zacht-hese saxofoon en tinkelende piano) maar ook een schuimbekkende zee, met dik aangezette repetitieve schelle noten.

In samenwerking met hoboïst Pauline Oostenrijk werd de Hobosonate van Francis Poulenc (1899-1963) op Steketees sopraansax heerlijk rond, soepel en speels.

Femke Steketee

La fille et le saxophone

Klassiek

★★★★☆

Et’cetera

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden