'Feminisme 3.0 of 2.0, ze moeten ermee ophouden'

Corinne van Duin is hoofdredacteur van het vrouwenblad Viva en de bedenkster van de Viva 400. ‘Ik ben tegen truttigheid.’..

De hoofdredacteur van Viva, nagenietend: ‘Op de site begonnen we een paar maanden geleden de actie Free Arie. We wilden Arie Boomsma bevrijden van de EO. Het werd opgepikt door nu.nl en Radio 1 belde. RTL Boulevard deed er ook wat mee, terwijl het eigenlijk gewoon een lolletje was. De poster van Arie werd 30 duizend keer gedownload. Dat is toch echt wel heel erg geestig, dat je zoveel kracht hebt.’

Waren jullie echt begaan met het lot van Arie Boomsma?

‘We zijn op de redactie allemaal een beetje verliefd op Arie. Hij is ook echt aardig. Arie is een van de weinige BN’ers die gewoon terugbelt.’

Arie is een Viva-man.

‘Arie is absoluut een Viva-man.’

Vorige week verscheen, voor de tweede maal en op initiatief van hoofdredacteur Corinne van Duin, de Viva 400, een lijst van succesvolle vrouwen. Dinsdag gaat op Net 5 Floor Faber met Georgina Verbaan van start, een serie die is gebaseerd op de hoofdpersoon van een feuilleton in het blad.

‘Floor Faber hoort heel erg bij Viva. De Nederlandse Bridget Jones, zeg maar. Zo’n meisje dat te veel witte wijn drinkt en altijd op de verkeerde mannen valt.’

Sinds anderhalf jaar is Corinne van Duin (41) hoofdredacteur van Viva, het weekblad voor vrouwen van 20 tot 35 jaar. Ze is de opvolgster van Karin van Gilst die naar de Weekbladpers vertrok.

Grappig dat de hoofdredacteur van Viva is begonnen als verslaggever van het Amsterdamse huis-aan-huisblad De Echo.

‘Ik heb algemene cultuurwetenschappen gestudeerd. Toen er een baan bij De Echo vrij kwam heb ik gesolliciteerd. Ik vond alles best, als ik maar kon schrijven. Zo simpel is het. Er is verder niets heroïsch aan.

‘Ik ging later van de buurtredactie Oud-West/Centrum naar Elegance. Dat was nogal een overstap. Ik was bij Elegance een soort Floortje Dessing, ik heb de hele wereld gezien en heel veel 5-sterren hotels.’

En toen werd je hoofdredacteur van Starstyle, een nieuw glamourblad van De Telegraaf.

‘Bij Elegance zat ik eigenlijk al in een soort opstartfase. Ik verlangde heel erg naar een vrouwenblad zonder gezeur en gemekker. In alle bladen wemelde het toen nog van de verhalen die met help begonnen: help ik heb een vriend, help ik heb geen vriend. Een hoop geweeklaag. Dat wilde ik veranderen.’

Starstyle was geen succes.

‘Aanvankelijk wel. We hadden meteen veel abonnees. De toon sprak veel mensen aan. Ik houd erg van de Britse tone of voice – relativerend en een beetje vilein. No-nonsense. Dat zat er vanaf het begin goed in. Na de introductie van Glamour zijn we ten onder gedaan. Dat blad kostte 1,95. Starstyle kostte 3,95 en was veel dunner. Dan hou je het niet lang vol. We hadden dezelfde pijlers: sterren en mode.’

Een regelrechte belediging voor het IQ van de Nederlandse vrouw, schreef Trouw over Starstyle.

‘Je moet de humor natuurlijk wel snappen. Er zit een dubbele laag in. Het was luchtig, ja, maar die opmerking zei vooral iets over het IQ van de recensente.’

En toen het meisjesblad Yes.

‘Daar kan ik nauwelijks iets over zeggen. Ik werd heel snel door Viva gevraagd. Ik durf het amper op mijn cv te zetten. Ik heb er wel een restyling gedaan, want daar vierde de truttigheid ook hoogtij.’

Je haat truttigheid.

‘Ik ben tegen truttigheid. Ik probeer Viva mooier te maken, maar zonder de scherpe kantjes te verliezen. Beauty en brains.’

Waar kun je aan zien dat jij de hoofdredacteur bent van Viva?

‘Mijn voorganger heeft een restyling gedaan waar ik nog steeds veel profijt van heb. Het ziet er strak en modern uit. Waar ik nu mee bezig ben, is het een slagje journalistieker te maken, samen met Jossine Modderman die van Revu komt.

‘We schrijven op een directe, gedurfde manier voor vrouwen van 30 en raken de werkelijkheid. En die is soms grappig, dan weer vol drama.

‘Viva is the thinking girl’s weekly. We hebben nu bijvoorbeeld elke week een grote nieuwsopening. Dat kan variëren van een foto van Kim Clijsters die de US Open wint tot een foto van het nieuwe biggetje van Paris Hilton – dat is haar huisdier.’

Zonder cynisch te willen doen, maar is dat een nieuwsopening?

‘Het is wel een vrouwenblad hoor! We zoeken iets dat in die week speelt. Dat kunnen we ook doen, want Viva is ook het meest actuele vrouwenweekblad. Ik schrijf maandag een editorial en dan zoeken we ook de foto uit. En dan heb ik het blad woensdag al in handen.’

Vorige week maakten jullie de tweede Viva 400 bekend, een idee van jou. Wat is jouw boodschap?

‘Als het over vrouwen en werk gaat, gaat het altijd over dat eeuwige glazen plafond. Het is allemaal moeilijk, vrouwen komen niet aan de top, het zijn allemaal ploetermoeders, het is nóóit positief. Er wordt altijd vanuit een probleem gedacht.

‘Dat hoeft niet. Ik ken zoveel vrouwen die het heel goed doen. Die het thuis goed hebben geregeld en ontzettend leuk werk hebben. Dat wil ik laten zien. En het idee slaat aan. Vorig jaar hebben we minister Plasterk gevraagd om het eerste exemplaar van het blad in ontvangst te nemen. Ja, hoor, was de reactie.’

Plasterk zegt altijd overal ja op

‘Deze keer deed staatssecretaris Sharon Dijksma het. Zij vond het ook leuk.’

In het persbericht zei je dat het feminisme niet meer nodig is.

‘In 1919 kregen vrouwen pas stemrecht. Het feminisme was toen heel erg nodig. Maar met die slachtofferrol van vrouwen moet het afgelopen zijn. Vrouwen kunnen heel goed voor zichzelf opkomen. Feminisme 3.0 of 2.0, ik vind dat ze ermee op moeten houden.’

Er zijn vrouwen die er anders over denken.

‘In mijn eigen omgeving ken ik niemand die zegt dat ze het extra moeilijk heeft gehad omdat ze een vrouw is. En daarnaast: 400 women can’t be wrong.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden