Recensie Film

Felicity Jones speelt de jonge Ruth Bader Ginsburg verrukkelijk: dat bíjna verborgen hoofdknikje ★★★☆☆

Maar vergeleken met de eerder verschenen documentaire RBG is dit een wel heel doorsnee biopic.

Felicity Jones als Ruth Bader Ginsburg. Beeld Jonathan Wenk / Focus Features

‘Wat betekent het om een Harvard-man te zijn?’, vraagt de decaan aan een zaal vol eerstejaars rechtenstudenten. Negen vrouwen kijken onwennig om zich heen, in deze biopic over de jonge jaren van de inmiddels 85-jarige Amerikaanse opperrechter Ruth Bader Ginsburg. Het is 1956 en vrouwen mogen sinds zes jaar rechten studeren aan Harvard. Het negental wordt ontvangen als een weinig ter zake doende nieuwe menssoort. De decaan vraagt het even later doodleuk letterlijk: waarom denken deze vrouwen een plek te kunnen bezetten die ook naar een man had kunnen gaan?

De Engelse actrice Felicity Jones, doorgebroken als actieheld in de Star Wars-film Roque One, speelt haar rol verrukkelijk: alleen al dat bíjna verborgen minzame hoofdknikje als de decaan oreert over de Harvard-man getuigt van sublieme controle over haar personage. Maar On the Basis of Sex verschijnt in de slipstream van RBG, de voor twee Oscars genomineerde, sprankelende documentaire over Ginsburg, die afgelopen herfst ook in de Nederlandse bioscopen draaide. Daarmee vergeleken is dit een wel heel doorsnee, degelijke biopic over de vrouw die zich decennia later zal manifesteren als het feministische geweten van het Amerikaanse Hooggerechtshof, en als regelrechte rockster.

On the Basis of Sex laat haarfijn zien hoe bijkans onmogelijk het voor vrouwen was om zelfs na een studie aan Harvard – we zijn inmiddels in de late jaren vijftig – bij een advocatenkantoor te werken. Vrouwen zijn te emotioneel, of er is net vorig jaar al een vrouw aangenomen. Die ene man die Ginsburgs uitzichtloze situatie volkomen lijkt te begrijpen neemt tóch liever geen vrouw aan om jaloezie bij de echtgenotes van zijn werknemers te voorkomen. Regisseur Mimi Leder (Deep Impact, Pay it Forward) gebruikt de scènes als aanloop naar Ginsburgs eerste belangrijke zaak, waarin een man, Charles E. Moritz, in een specifieke situatie geen belastingaftrek ontvangt omdat-ie man is. Geslachtsdiscriminatie, dus. De uitwerking van de zaak, die het merendeel van de film beslaat, heeft een strategisch doel: indien Ginsburg wint, schept ze een precedent waarmee ze de 178 wetten die onderscheid maken tussen mannen en vrouwen aan het wankelen brengt.

De Moritz-zaak is allesbehalve oninteressant, maar de overmatige aandacht die eraan wordt gegeven maakt de film wel wat rechtlijnig en doelgericht. On the Basis of Sex is meer een rechtsfilosofische analyse en minder de levendige film die je van een Ginsburg-biopic mag verwachten.

On the Basis of Sex

3 sterren

Drama

Regie Mimi Leder.

Met Felicity Jones, Armie Hammer, Kathy Bates.

120 min., in 55 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.