Fatih Akin brengt Tschick op de best denkbare wijze aan de man: door geen rekening te houden met het publiek

De grote charme van Tschick ligt in de vrije slingerroute van het verhaal, zoals die ook al in het boek zat. Niet het handboek scenarioschrijven, maar de fantasie bepaalt waar de hoofdpersonen naartoe gaan.

Beeld RV

Het lijkt geen goede zomer te worden voor de 14-jarige Maik Klingenberg. Zijn moeder laat zich voor de zoveelste keer opnemen in een afkickkliniek, zijn vader vertrekt plotseling op zakenreis met een nieuwe vriendin. En nog erger: Maik is niet uitgenodigd voor het feestje van klasgenoot Tatjana, terwijl hij verliefd op haar is. Niet uitgenodigd, als enige van de hele klas. Goed, nieuwkomer Tschick mag ook niet komen, maar dat is logisch. Die is raar.

Tschick

Komisch drama - (***)

Regie: Fatih Akin

Met: Tristan Göbel, Anand Batbileg, Mercedes Müller

93 min., in 12 zalen

Maiks probleem is dat hij niet opvalt. Toch wordt hij wel opgemerkt door Tschick, een jongen van Russische afkomst van wie niemand precies weet wat hij op hun nette school in Berlijn komt doen. Tschick draagt goedkope kleren en ruikt naar alcohol. Op de eerste dag van de zomervakantie verschijnt hij bij de villa van Maik met een gestolen auto.

Het is het begin van een wonderlijke reis door het oosten van Duitsland. Na een rustig en alledaags begin ontpopt Tschick, gebaseerd op de gelijknamige, bij jong en oud geliefde roman van Wolfgang Herrndorf (in het Nederlands vertaald als Tsjik), zich tot een avontuurlijke roadmovie. De twee 14-jarige jongens komen met hun oude Lada in een prettig niemandsland terecht, waar het nu eens modern oogt, dan weer sprookjesachtig ouderwets.

Veelzijdige filmmaker Fatih Akin

De Duitse filmmaker Fatih Akin, die in 2004 de Gouden Beer won voor het familiedrama Gegen die Wand, heeft altijd veelzijdigheid getoond: hij regisseerde documentaires, komedies en een historisch drama. Met Tschick tackelt hij een lastig aan de man te brengen genre, de arthousefilm voor jongvolwassenen, op de best denkbare wijze: door geen rekening te houden met het publiek. In de gunst komen bij pubers is een ondoenlijke zaak, dus richt Akin zich met Tschick simpelweg op iedereen die wel eens 14 is geweest. Het leverde hem en passant de Young Audience Award op, een Europese filmprijs die wordt gekozen door tieners.

De grote charme van Tschick ligt in de vrije slingerroute van het verhaal, zoals die ook al in het boek zat. Niet het handboek scenarioschrijven, maar de fantasie bepaalt waar de hoofdpersonen naartoe gaan. De mix van ontroerend realisme en spannend surrealisme werkt goed. Daarnaast bevat de film ook minder overtuigende, meer voorspelbare ingrediënten, vooral als het over vriendschap en liefde gaat. Toch overheerst een vrijgevochten gevoel van verwachting. Alles kan gebeuren en alles gebeurt voor het eerst, in de beste zomer ooit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden