Recensie Father John Misty

Father John Misty schrijft prachtige melodieën, maar vergeet zijn liedjes af te maken (***)

Het grootse, theatrale stemgeluid van Josh Tillman is ook in dit Father John Misty-album prachtig, maar soms lijkt het alsof de liedjes onaf zijn.

Father John Misty.

Josh Tillmans vierde album als Father John Misty is zijn meest compacte. Aangename referenties voor hem zijn opnieuw grootse, melodramatische producties uit de vroege jaren zeventig, zoals die van Elton John en Electric Light Orchestra. Waar Pure Comedy (2017) een wat stroef, toch wat langdradig vervolg was op zijn barokke magnum opus I Love You, Honeybear, zoekt Tillman het op God’s Favorite Customer weer meer in melodisch avontuur.

Hoewel ingegeven door verloren liefdes en ander verlies is de toon nergens dramatisch. Het grootse, theatrale stemgeluid van Tillman kleurt prachtig bij de vaak wulpse arrangementen. Tekstueel zit het album opnieuw vol met geestige vondsten, perspectiefwisselingen en zelfspot om het drama te bezweren. Waar hij precies heen wil wordt ook nu niet helemaal duidelijk, maar het blijft een fascinerend spel, dat zoeken naar Tillmans echte ware gezicht.

Al begint er langzaam toch ook iets te knagen. Muzikaal zit er net te weinig vooruitgang in de liedjes die steeds verrassend beginnen met een mooie melodie of harmonie, maar dan langzaam toch een beetje wegglijden alsof hij ze vergeet echt af te maken.

Father John Misty - Gods' Favorite Customer


Genre: pop
Label: Bella Union/PIAS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.