Theaterrecensie Fat Boys (6+)

Fat Boys is een grappige, rauwe komedie en een ode aan alle onhandelbare jongetjes (vier sterren)

Daniëlle Wagenaars werk ging altijd over de buitenbeentjes en de binnenvetters.

Beeld Sanne Peper

Er is helemaal geen verhaal, alleen een personage. Jeugdvoorstelling Fat Boys is een portret van een eigenaardig kind, Thomas, dat niet binnen het systeem past. Dat is best bijzonder voor een voorstelling voor kinderen van 6 jaar en ouder. Veruit de meeste theatermakers voorzien dit jonge publiek in hun veronderstelde behoefte aan narratieve houvast. Maar niet schrijver en regisseur Daniëlle Wagenaar, die erop rekent dat de herkenbaarheid van haar grappige, gemankeerde personages zorgt voor het contact met het toeschouwers.

En dat lukt uitstekend, mede dankzij acteurs Eva Zwart als Thomas en Niek van der Horst in alle andere rollen, onder wie een wanhopige meester die Thomas in het gareel probeert te krijgen. Fat Boys is een grappige, rauwe komedie en tevens ode aan alle onhandelbare jongetjes op deze wereld.

Fat Boys (6+)

door Het Ministerie van Onverrichter Zake

tekst en regie: Daniëlle Wagenaar

gezien: 8/12, Theater De Krakeling, Amsterdam

tournee t/m 28/2

Wagenaar is geen onbekende in het jeugdtheater. Tussen 1996 en 2012 was zij artistiek leider van Het Syndicaat, een theatergroep voor jongeren. Nu is ze terug met een eigen groep: Het Ministerie van Onverrichter Zake, dat theater maakt voor kleine kinderen. Fat Boys is het visitekaartje. Wagenaars werk ging altijd al over de buitenbeentjes en binnenvetters, de onaangepasten die, nader beluisterd, een kleurrijk taalgevoel en een ongekende levenslust aan de dag leggen.

Fat boy Thomas is precies zo iemand. Je zou labels op hem kunnen plakken: adhd, iets in het autistische spectrum, gewoon een irritant rotjoch. Maar na een uur lang naar hem kijken, naar zijn fenomenaal korte aandachtsspanne, zijn hypergedrag, zijn obsessie met knaagdieren, zijn onstilbare honger en verlangen naar snoep, cola en andere e-nummerbommen, ontwaar je een overgevoelige levenskunstenaar in de dop.