Fascinatie voor echte kerels

De Amerikaanse modeontwerper Adam Kimmel trapt vanavond in Italië een nieuw modeshowseizoen af. Kimmel houdt van onopvallende mannenmode. Liever een traditioneel kledingstuk dan een krampachtig experiment....

Moderedacties heb je in alle soorten en maten, en bij een militaristisch geopereerde organisatie als de Amerikaanse Vogue is het ongetwijfeld wat opgeruimder dan pak ’m beet op de modeburelen van de Volkskrant. Maar waaraan je al die redacties steevast herkent, zijn de tientallen dan wel honderden look books die er rondzwerven. Het zijn de catalogi die modehuizen naar journalisten en stylisten sturen als geheugensteun van wat het merk dit seizoen te bieden heeft of wat het tijdens de modeshow liet zien. Handig voor wie een modeserie aan het voorbereiden is. Wie heeft er nu bijvoorbeeld een groene five-pocket-broek met strakke pijpen in de collectie? Onder andere Gucci en Polo Ralph Lauren. Of herenschoenen met verfvlekken erop? Yves Saint Laurent. Enzovoorts.

Die catalogi komen soms in een luxe lederen ringband (Dolce & Gabbana) of als poster (Henrik Vibskov). Ze hebben de vorm van een ludieke pornokalender (Bernhard Willhelm) of scheurkalender (Hermès). Een mooi look book valt beter op dan iets anoniems.

Wie sinds een paar seizoenen bijzonder opvalt met zijn fraaie catalogus is Adam Kimmel, een 28-jarige ontwerper van mannenmode uit New York. En dan zijn het niet alleen diens best mooie, losse kleurenfoto’s in een kartonnen bewaardoos die aandacht trekken, als wel de modellen die op die foto’s Kimmels kleren dragen. De mannequins van Kimmel zijn z’n vrienden en kennissen, en toevallig allemaal ook succesvolle New Yorkse kunstenaars, fotografen en muzikanten: Banks Violette, Ryan McGinley, David Armstrong, Jack Pierson, Casey Spooner, Rita Ackermann, Dan Colen, zeg maar de ‘nieuwe New Yorkse Beat Generation’ van tamelijk ruige, feestende doch hard werkende kunstenaars.

Het is die gelijkenis met de wereld van de schrijvers Kerouac en Burroughs die Kimmel fascineert, en het maakt ook dat zijn keuze voor de kunstenaars als modellen lijkt te klóppen, en niet alleen een publicitair kunstje is. Daar komt bij dat Kimmel zich altijd in de buurt van de kunst begeven heeft. Hij studeerde architectuur, zijn moeder is kunstschilder, zijn halfbroer Alexei Hay is een succesvol modefotograaf, en je kunt niet naar de Biënnale van Venetië of de opening van Frieze Art Fair of je komt de immer goedgeluimde Kimmel tegen.

Adam Kimmel ging kort na zijn studie architectuur kleren maken. Eerst vooral voor zichzelf en zijn naaste vrienden, maar drie jaar geleden werd het serieuzer. Het Franse modewarenhuis Colette was de eerste winkel die een order plaatste.

Vanavond presenteert hij in Florence zijn komende wintercollectie, op de verder behoorlijk mainstream mannenmodebeurs Pitti Uomo, de plek waar het modeshowseizoen begint. Zaterdag beginnen de mannenmodeshows in Milaan, volgende week woensdag in Parijs, en aansluitend barsten de damesmodeshows in Londen, New York, Milaan en Parijs los.

Kimmel maakt mannenmode die een nostalgische fascinatie verraadt voor echte kerels, werklui in knoestige overalls en kunstenaars in besmeurde werkmanskleren. Geen mode voor de gesoigneerde dandy dus, maar tamelijk stoere en soms lompe mannenkleren. Kimmels silhouet is nogal ‘boxy’, vierkantig, maar met mooie materialen.

Per telefoon geeft Kimmel toelichting op zijn ontwerpen: ‘Je kunt in mijn collecties altijd wel kleding van vroeger herkennen. De vernieuwing zit voornamelijk in de stoffen: met goede stoffen kun je een kledingstuk écht comfortabel en modern maken.’ Zo komt het dat hij houthakkershemden in kasjmier wol maakt, overalls in een mooi soort fleece, en een tweedelig traditioneel herenpak in badstof. Terugkerend kledingstuk in zijn collecties is de union suit, oftewel zo’n overall-achtig ondergoedpak waarin je cowboys in films ziet lopen, vlak voor ze het bed in duiken.

Kimmels kleren voelen niet ouderwets maar hebben wel iets klassieks, en dat verbindt hem met een hele generatie nieuwe Amerikaanse mannenmodeontwerpers. De New Yorkse kleermaker Thom Browne is daarvan de bekendste, met zijn extreem gekrompen ouderwetse herenpakken.

Ook een New Yorkse verwant: Tim Hamilton, een preppy ontwerper met een voorliefde voor wollen vestjes en vlinderstrikken. Uit Los Angeles komt Band Of Outsiders, een eenmansmerk dat vooral aandacht trekt met mooie smalle stropdassen. Wat hen verenigt, is de behoefte om er goed en vooral niet moeilijkdoenerig uit de zien, en een diepe bewondering voor modemagnaat Ralph Lauren, die de klassieke Amerikaanse mode zo ongeveer uitgevonden heeft.

‘Mijn ideaal is als mannen zich wat minder gewild en krampachtig zouden kleden. Niks mooiers dan een gewóón voorkomen’, zegt Adam Kimmel. Dat klinkt gek uit de mond van een modeontwerper, want waarom zou iemand veel geld uitgeven voor iets moedwillig onopvallends?

‘Omdat de kwaliteit echt goed is. Het is leuk om mooie kleren te hebben, maar voor mij zit schoonheid niet in een rood stikseltje aan de binnenkant van een jas omdat dat toevallig het kenmerk van een of ander luxemerk is. Ik hou sowieso niet van kleren met te veel details eraan.’

Simpel en rauw, maar met kwaliteit, dat is Kimmels motto. De uitnodiging die hij voor de beurs Pitti Uomo kreeg, is prestigieus: eerder werden ontwerpers als Giorgio Armani, Dries van Noten, Viktor & Rolf en Alexander McQueen naar Florence gehaald om het modeseizoen af te trappen.

En ook nu heeft Kimmel weer in de kunstarchieven gekeken. ‘Ken je de Semina Culture?’ zegt hij. ‘Een beweging rond de kunstenaar Wallace Berman in Los Angeles, eind jaren vijftig. Dennis Hopper komt uit die hoek. Ge-wel-dig werk!

‘Berman was de held van de Beat Generation en een grote inspiratiebron voor Warhol. Hij maakte een tijdschrift, Semina. Berman werd bij de opening van zijn eerste tentoonstelling prompt gearresteerd wegens de onzedelijkheid van z’n werk, hij bewoog zich aan de rand van de samenleving, maar zijn werk was altijd supergevoelig. Die gevoeligheid is precies wat ik herken in de kunstenaars van nu.’

Kimmel baseerde er een nieuwe wintercollectie op, met veel spijkerstoffen en zijn eerste serie schoenen. Hij organiseert vanavond geen modeshow (dat doet hij namelijk nooit) maar hij laat, geheel in stijl, zijn complete vrienden- en kennissenkring naar Florence overvliegen voor een nieuwe look-book-fotosessie, een diner voor 350 man en een feest om de avond goed af te sluiten. Het zal, geheel in Beat Generation-stijl, wel een goeie puinhoop worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.