Fantastic Mr. Fox, Genova, The Remains of the Day

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

null Beeld X
Beeld X

Fantastic Mr. Fox (Wes Anderson, 2009)

SBS 9, 20.30-22.10 uur.

In zijn eerste animatiefilm en misschien wel de beste film die hij tot nu toe maakte past Wes Anderson het fantastische universum van de Britse schrijver Roald Dahl met ogenschijnlijk gemak in zijn eigen, toch tamelijk particuliere oeuvre. In het ijzersterke Fantastic Mr. Fox zit de vader van een vossengezin (met de stem van George Clooney) niet lekker in zijn vel als columnist van een krant. Hij is alweer lang geleden gedomesticeerd door zijn vrouw (stem van Meryl Streep), die hem liet beloven een professie als kippendief op te geven. De verleiding wordt vervolgens wel erg groot wanneer het gezin verhuist naar een boomhuis, op steenworp afstand van een kippenboer. Mooie vormgeving en droge, eigenzinnige humor vechten om voorrang.

Genova (Michael Winterbottom, 2008)

Canvas, 20.40-22.10 uur.

Tijdens de eerste minuten van Genova lijkt het even alsof we kijken naar een herinterpretatie van Nicolas Roegs klassieker Don't Look Now, waarin Donald Sutherland en Julie Christie na de dood van hun jonge dochtertje naar Venetië vluchten om hun leven weer op de rails te krijgen. Deze keer is het de moeder van het gezin die om het leven komt bij een ongeluk, haar echtgenoot (Colin Firth) en twee dochters achterlatend. Daarop vertrekt vader Joe met de 10-jarige Mary en haar puberzus Kelly naar het Italiaanse havenstadje Genua, waar Mary al gauw een geestverschijning van haar moeder denkt waar te nemen. Uiteindelijk zijn het de boeiende personages die het ietwat rommelige scenario bij elkaar houden.

The Remains of the Day (James Ivory, 1993)

Fox, 22.00-00.15 uur.

De kostuumdrama's van het trio James Ivory (regie), Ruth Prawer Jhabvala (scenario) en Ismail Merchant (productie) worden gekenmerkt door de zorg waarmee zij elk detail presenteren. Decors en kleding, landschappen en muziek worden met zo veel liefde verbeeld dat hun films alleen al daardoor slagen. Het is een toewijding die in The Remains of the Day (naar de roman van Kazuo Ishiguro) terugkeert in het personage van butler Stevens, gespeeld door Anthony Hopkins. Zo consciëntieus betracht hij zijn werk, dat hij zijn persoonlijke leven daaraan geheel ondergeschikt maakt.

La vie d'Adèle

Film1 Sundance, 22.20-01.12 uur.

(Abdellatif Kechiche, 2013) Zelden kwam de male gaze zo vaak ter sprake als bij het verhitte debat over de lesbische seks in deze prachtige film: regisseur Kechiche zou de intiemste momenten tussen zijn Adèle en Emma, twee meisjes die een grote, overweldigende liefde beleven, te veel vanuit een mannelijke blik in beeld brengen, te langdurig ook. Feit is dat er in La vie d'Adèle veel langduriger en met minstens zoveel hartstocht wordt gekookt, gegeten en gedanst. De ophef om de seks lijkt daarom overdreven, tenzij het per definitie fout is dat een mannelijke regisseur een relatie tussen twee vrouwen toont. Maar wat Kechiche met zijn film juist laat zien, is dat liefde liefde is, of die nu homo- of heteroseksueel is. Bovendien gaat het over ambities, vriendschap, sociale verschillen, familie, identiteit - over het hele leven. Schitterend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden