Fantasieloze Macbeth geestdriftig uitgejouwd

Geestdriftig uitgejouwd, dat hoor je niet vaak, maar het overkwam de Duitse Andrea Breth met haar fantasieloze Macbeth. Aan de muziek lag het niet, want het Nederlands Philharmonisch Orkest muntte uit in lenige melodieën en kekke fanfares.

Beeld Bernd Uhlig

Het zou eens verboden moeten wordenkoorzangers in een opera uit te dossen als partizanen, hezbollahstrijders of separatisten. De fantasieloze inkleuring is nu weer toegepast door de Duitse regisseuse Andrea Breth, op Verdi's Macbeth. En bleef het daar maar bij. Het Bos van Birnam is een - onbeweeglijk - groen, groen, knollen,knollenland, de burcht Dunsinane een steriel conferentieoord van glas en staal en de grote heksenscène halverwege een stukje Harry Potter in repeatstand.

Breth, kortgeleden verantwoordelijk voor een onheldere Jakob Lenz in Brussel en wat langer terug voor een te afstandelijke De speler in Amsterdam, werd na afloop van de voorstelling geestdriftig uitgejouwd. Dat was verdiend. Niet alleen bestaat ze het verschillende keren een vocalist een hele aria lang stokstijf en moederziel alleen op het toneel te laten staan, ook zet ze tijdens de vaak lange decorwisselingen de muziek stil, wat echt dodelijk is voor de continuïteit van het drama.

Rots in de branding

Bariton Scott Hendricks laat goed zien dat Macbeth in feite een gewoon mens is, maar is als zanger ook nogal doorsnee. Amarilli Nizza wappert als Lady Macbeth onvast alle kanten op. Vitalij Kowaljow is als Banco een rots in de branding (jammer dat hij al snel het leven moet laten), en de bijdrage van tenor Wookyung Kim als de wreker Macduff is een verademing, net als die van het koor - zolang je je ogen maar dichthoudt.

Het Nederlands Philharmonisch Orkest en dirigent Marc Albrecht bestrijden de telkens weer toeslaande saaiheid met een Verdi-lezing die, op een paar brakke momenten na, uitmunt in lenige melodieën, onheilszwangere ouvertures, kekke fanfares en prachtig ingehouden tussentinten.

Macbeth, van Verdi. Door de Nationale Opera o.l.v. Andrea Breth en Marc Albrecht. 3/4, Nationale Opera & Ballet, Amsterdam. herh.: 9, 12, 15, 18, 22, 25, 28/4.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden