Filmrecensie The Fall of the American Empire

Fall of the American Empire is een maatschappijsatire waarin onze idiote verhouding met geld gefileerd wordt ★★★☆☆

Wie echt slim is, wordt nooit rijk of succesvol, legt de dertiger Pierre-Paul aan zijn vriendin uit aan het begin van The Fall of the American Empire. Intelligentie is een handicap in een wereld die in en in corrupt is, zo beklaagt de afgestudeerd filosoof zich, met een irritant superieur toontje en een jankerig gezicht. Hij is veroordeeld tot een leven als pakketbezorger.

Niet veel later bewijst het lot hem het tegendeel. Na een mislukte overval krijgt hij bijna letterlijk een fortuin in de schoot geworpen: twee sporttassen vol bankbiljetten. Niemand ziet het; zonder nadenken neemt hij ze mee.

The Fall of the American Empire is een omgekeerde heistfilm en maatschappijsatire in een. Het is de derde film waarin de Canadese regisseur Denys Arcand de moderne beschaving onderzoekt, na Le déclin de l’empire américain (1986) en Oscarwinnaar Les invasions barbares (2004). Terwijl Pierre-Paul probeert zijn kapitaal wit te wassen, met behulp van een ex-crimineel en een beeldschone, peperdure call girl en op de hielen gezeten door een stel agenten, fileert Arcand met een sardonisch genoegen onze idiote verhouding met geld. We leven in een immorele wereld, betoogt hij, waarin geen wezenlijk verschil bestaat tussen een bankovervaller en een bankier. Wie zijn zakken kan vullen, zal dat doorgaans niet nalaten; wie geen geld heeft, telt niet mee. De prioriteiten in deze samenleving, zo toont The Fall of the American Empire, liggen volledig verkeerd.

Toch is zijn scenario niet overal even scherp. Arcand speelt met Hollywood-clichés, maar niet altijd met succes. Het hoertje-met-het-gouden-hart waar Pierre-Paul langzaam naar toe groeit, blijft voelen als de ultieme mannenfantasie. En de scènes waarin hij de camera op de daklozen van Montreal richt, voelen te veel als een statement in een film die verder één grote ironisch opgetrokken wenkbrauw is.

En Pierre-Paul wil maar niet sympathiek worden. Arcand schetst hem als een naïeveling die met filosofische citaten strooit, geld geeft aan de armen en in een gaarkeuken werkt – een moderne Robin Hood. Hij zou het morele geweten van de film moeten zijn, maar hij blijft ook een irritante betweter.

Satirisch drama

Drie sterren

The Fall of the American Empire