Facebook wil nu ook uw cursor gaan volgen

Facebook heeft al geregeld te maken met kritiek over de privacybewaking van gebruikers. Toch is het sociale netwerk van plan om een stapje verder te gaan. Facebook is momenteel namelijk een nieuwe technologie aan het testen waarmee onder andere kan worden bijgehouden hoe bezoekers hun cursor bewegen.

Beeld thinkstock

Dat heeft Ken Rudin, verantwoordelijk voor de data-analyse bij Facebook, gezegd tegen de Wall Street Journal. Het nieuwe systeem kan bijvoorbeeld bijhouden over welke adventies de gebruiker met zijn muis gaat. Ook op smartphones, waar er geen cursor aan te pas komt, kan de techniek meer informatie over de gebruikers verzamelen, namelijk over hoe lang specifieke onderdelen van de nieuwsfeed worden bekeken.

Gerichte advertenties
Facebook verzamelt nu al een veelheid van gegevens die gerichte advertenties mogelijk maken. Advertenties vormen de belangrijkste inkomstenbron van Facebook, en adverteerders betalen veel meer voor gerichte reclames. Het nieuwe systeem is bedoeld om dat nog verder te versterken.

Rudin benadrukt dat het om een test gaat en dat nog niet zeker is of het systeem daadwerkelijk zal worden ingevoerd. Binnen enkele maanden moet daar meer duidelijkheid over komen.

Compleet nieuw is de techniek die Facebook test overigens niet. Zo maakt bijvoorbeeld Shutterstock, een site waar mensen stockfoto's kunnen kopen, gebruik van Hadoop: software die precies bijhoudt hoe lang een bezoeker met zijn muis op een bepaalde afbeelding blijft hangen alvorens al dan niet te besluiten het beeld aan te schaffen. Facebook maakt momenteel ook al gebruik van bepaalde andere gegevens van Hadoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.