Facebook verbiedt Britse verzekeraar toegang tot profielinformatie

Zelfverzekerd, maar niet te. Besluitvaardig, maar niet arrogant. Zo moeten Britse jongeren op hun Facebookpagina's overkomen om korting op een autoverzekering van een grote verzekeraar te krijgen. Tenminste, dat was de bedoeling, maar Facebook steekt er een stokje voor.

Mark Zuckerberg Beeld afp

Facebook ligt geregeld onder vuur om zijn eigen datahebberigheid, maar wil niet dat bedrijven in profielen neuzen om te checken hoe aantrekkelijk klanten zouden kunnen zijn. 'Facebook heeft duidelijke richtlijnen die dit verbieden', aldus een woordvoerster van het sociale netwerk. 'Het beschermen van de privacy van onze gebruikers is voor ons zeer belangrijk.'

Verzekeraar Admiral, een van de grootste in Groot-Brittannië, wilde met behulp van een nieuwe app de berichten en likes van kersverse autobezitters analyseren. Aan de hand van die gegevens zouden ze bepalen of jongeren die net hun eerste auto hebben gekocht de 'juiste persoonlijkheid' hebben voor 5 tot 15 procent korting op hun polis. Een eerlijke ruil, vindt Admiral: data voor korting is immers data voor geld. Hun applicatie, die 'firstcarquote' heet, zou eigenlijk woensdag in de appwinkels verschijnen, maar is door de blokkade van Facebook nog niet beschikbaar.

Risicovolle persoonlijkheid

De Britse krant the Guardian schrijft dat veelvuldig gebruik van woorden als 'altijd' en 'nooit' volgens het plan van Admiral op een risicovolle persoonlijkheid duiden, net als een warme band met het uitroepteken. Een woord als 'misschien' biedt juist meer kans op korting, maar op andere momenten is vaagheid juist ongewenst. Zo zouden Facebookers die tijden en locaties vermelden bij het maken van afspraken hun auto minder snel in de prak rijden dan mensen die schrijven: 'Ik zie je vanavond' (zoals altijd!)'.

Dat gebruikers Admiral zelf toegang tot hun posts en likes geven is voor Facebook geen reden om de actie te laten doorgaan. Van het sociale netwerk mogen mensen zich nog wel via Facebook bij Admiral aanmelden, maar moet de verzekeraar gewoon via een vragenlijst vaststellen of iemand voor korting in aanmerking komt. Admiral zelf spreekt van 'klein oponthoud' en zegt met Facebook in gesprek te gaan.

Foute boel

Internationale en Nederlandse privacyclubs, die toch al gruwelden van het kortingsplan, zijn opgelucht. 'Facebook is zeker niet het braafste jongetje van de klas als het gaat om het beschermen van privacy, maar dit is een goede beslissing', aldus een woordvoerster van privacy voorvechter Bits of Freedom. 'Ik hoop alleen dat dit geen besluit voor de bühne is, omdat media over deze zaak hebben bericht. Ik hoop dat ze dit soort acties van andere bedrijven ook actief tegengaan.' Facebook zelf laat weten dit soort apps alleen aan te pakken als mensen hier melding van maken.

Bits of Freedom maakt zich al langer zorgen om zelfcensuur op sociale media wegens het delen van data. 'Zodra mensen hun gedrag gaan aanpassen omdat bedrijven hen monitoren, zodra ze gaan doen en schrijven wat wenselijk is in plaats van wat ze echt vinden, is het foute boel.'

Arm en rijk

In Nederland gebruiken verzekeraars alleen Facebook-gegevens bij het opsporen van fraude, mits dit binnen bepaalde wettelijke kaders gebeurt. Er bestaan wel autoverzekeringen gekoppeld aan gedrag, maar dan via een tracker in de auto. Zo'n kastje of dongel registreert hoe hard iemand rijdt, hoe scherp de bochten worden genomen en hoe vaak iemand remt. Bij de ANWB kan het juiste rijgedrag zo 30 procent korting opleveren.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens mogen Nederlanders inderdaad gegevens verkopen in ruil voor korting op een autoverzekering, mits zij duidelijk en transparant worden geïnformeerd. 'De voorwaarden moeten echt in Jip en Janneke-taal worden uitgelegd.' Tegelijkertijd roepen dit soort verzekeringen wel vragen op, vindt een woordvoerder. 'Op deze manier creëer je wel onderscheid tussen arm en rijk. Zo wordt privacy iets wat iemand zich kan veroorloven, of juist niet.'

Facebook Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden