Facebook stopt met gesponsorde posts in tijdlijn

Facebook stopt per 9 april met het weergeven van 'gesponsorde posts' in de tijdlijnen van zijn gebruikers. Het bedrijf heeft dit zijn ontwikkelaars laten weten in een blogpost. Gesponsorde posts werden in 2011 voor het eerst gebruikt en hebben Facebook sindsdien voortdurend kritiek opgeleverd. Ook kreeg het bedrijf een rechtszaak aan zijn broek.

Een sticker op een deur bij het hoofdkantoor van Facebook. Beeld ap

Gesponsorde posts worden weergegeven in een tijdlijn op basis van wat vrienden leuk vinden. Van bedrijven die betaald hebben voor gesponsorde posts, wordt reclame weergegeven in de tijdlijnen van vrienden van mensen die hun product 'liken'.

Deze stap van Facebook is opmerkelijk te noemen. Concurrent Google heeft onlangs de gebruiksvoorwaarden van Google+ dusdanig aangepast dat het de weg juist heeft geplaveid voor gesponsorde content op basis van '+1'en'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden