Facebook stapt in tv-series en investeert fors: budgetten tot drie miljoen per aflevering

De strijd om de jongere tv-kijker verhevigt zich nu ook Facebook veel geld gaat investeren in eigen producties. Tv-studio's in Hollywood krijgen ambitieuze budgetten tot hun beschikking.

Beeld reuters

Facebook voert momenteel gesprekken met diverse studio's en over de productie van kwalitatieve eigen producties. Deze zouden tegen het eind van de zomer klaar moeten zijn, zo schrijft The Wall Street Journal op basis van gesprekken met ingewijden. Facebook pakt het groots aan. Volgens de Amerikaanse zakenkrant zouden zou er voor de topproducties maar liefst 3 miljoen dollar per aflevering van 30 minuten beschikbaar zijn. Dat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Breaking Bad.

Helemaal als een verrassing komt de tv-stap van Facebook niet: het bedrijf verklaarde eind vorig jaar met de nodige tamtam dat het geen socialemediabedrijf is, maar een mediabedrijf. En daar komt natuurlijk ook tv bij. Of liever gezegd: bewegend beeld. Concurrent Snapchat heeft met name bij de allerjongste doelgroep zeer veel succes met video, maar ook bedrijven als Amazon en Netflix snoepen steeds meer mediaminuten op.

'Volledig transparant'

Behalve de traditionele shows die een half uur duren denkt Facebook ook aan kortere producties van een minuut of tien. Het concern zou met de nieuwe initiatieven de doelgroep tussen de 13 en 34 jaar willen bedienen. Aan de onderkant concurreert het hiermee met Snapchat. In een officiële verklaring hult Facebook zich in algemeenheden, maar volgens The Wall Street Journal gaat het zowel om traditionele series - Strangers is bijvoorbeeld een relatiedrama met millennials - als om 'shows met naakt en gescheld'.

Facebook heeft veel geld tot zijn beschikking, maar is rijkelijk laat met deze stappen. Het moet het niet alleen opnemen tegen partijen als Netflix, Hulu en Amazon, maar ook tegen Apple en Google. Apple huurde recentelijk twee topmannen van de tv-studio van Sony in terwijl ook Google voor zijn YouTube Red-platform met originele series bezig is.

Maar Facebook heeft nog een andere troef, behalve zijn diepe zakken. Het bedrijf belooft Hollywood namelijk 'volledig transparant' te zijn over alle gegevens van zijn twee miljoen maandelijkse gebruikers. Alle data zullen dus worden gedeeld, wat voor de traditionele televisiebranche zeer interessant is.

Meer Facebook:

Een afbeelding van Trump als nazi, een opgehangen kat die met een snijbrander wordt bewerkt, wraakporno: wat is wel en wat is niet toegestaan op Facebook?

Een nieuw incident legt Facebook andermaal onder het vergrootglas. Facebook belooft beterschap en strengere controle na de uitgezonden moord op zijn netwerk. Maar zijn die maatregelen afdoende? Nee, zeggen Nederlandse experts.

De Autoriteit Persoonsgegevens concludeert dat Facebook in strijd handelt met de Nederlandse privacywetgeving. Facebook is zich van geen kwaad bewust.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden