Facebook pakt click-bait aan. U gelooft nooit wat ze hebben bedacht

'Deze jongen loopt gewoon over straat. Wat er vervolgens gebeurt, zal u choqueren!' 'U dacht dat u slim was? Tien redenen waarom u het mis hebt!' Ooit zulke koppen voorbij zien komen op Facebook? Dan bent u - net als vele andere gebruikers - bekend met het fenomeen click-bait: lokwebsites die de lezer met sensationele maar vage koppen proberen te verleiden om te klikken. Het sociale netwerk heeft aangekondigd hiertegen op te treden.

Een Facebook-logo aan de muur in een gebouw op de Facebook-campus in Menlo Park, Californië. Beeld ap

Uitgevers zetten vaak prikkelende click-bait-koppen in de nieuwsfeed van gebruikers om hen zo veel mogelijk op hun artikelen te laten klikken. Als zo'n bericht voldoende kliks heeft vergaard, merkt Facebook het als 'populair' aan, waarna het bericht nog breder verspreid wordt. De techniek wordt ook aan de lopende band toegepast door populaire sites als Buzzfeed.

Peiling
Veel mensen ergeren zich hier aan. Een peiling van Facebook onder zijn gebruikers heeft uitgewezen dat 80 procent van hen graag wil weten of het loont om op een link te klikken. Click-bait-koppen maken hun sensationele aankondiging vaak niet waar. Bovendien verdringen ze berichten van vrienden, familie en kennissen die gebruikers wél graag willen lezen.

Beeld anp

Tot nu toe kon Facebook hier niets tegen uitrichten, omdat het sociale netwerk niet meet wat een gebruiker doet nadát die op een link geklikt heeft. Daar gaat nu verandering in komen, kondigt Facebook aan. Er wordt vanaf nu bekeken hoe lang het duurt voor een gebruiker na het klikken op een bericht terugkeert naar de nieuwsfeed op Facebook. Als dat vrijwel meteen gebeurt, gaat het waarschijnlijk om click-bait.

Likes
Een andere manier die Facebook gaat gebruiken om berichten als click-bait aan te merken, is kijken naar de verhouding tussen het aantal kliks en het aantal likes en reacties. Als een bericht vaak aangeklikt wordt maar weinig likes en reacties vergaart, is dat een aanwijzing dat het mogelijk om click-bait gaat. Dergelijke berichten worden vanaf nu minder vaak in nieuwsfeeds getoond.

De verbeteringen zijn inmiddels doorgevoerd in het algoritme van Facebook dat bepaalt welke berichten getoond worden in de nieuwsfeed van een gebruiker.

Een fictief voorbeeld van click-bait op Facebook. Celeb Style Weekly is geen bestaande nieuwsorganisatie, maar als voorbeeld bedacht door Facebook. Beeld Facebook
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.