Facebook komt met 'snellere nieuwsberichten' van eigen server
Vanaf vandaag kunnen uitgevers hun artikelen rechtstreeks op de servers van Facebook plaatsen. Dat betekent dat gebruikers niet langer worden doorverwezen naar de site van de krant of het tijdschrift, maar dat ze het artikel rechtstreeks op Facebook lezen. Het systeem werkt alleen via de iPhone-app.
Facebook implementeerde het systeem naar eigen zeggen in zijn iPhone-app omdat het gemiddeld acht seconden duurt om artikelen te laden buiten de mobiele app van het bedrijf, iets wat veel gebruikers een doorn in het oog zou zijn. Op de in-app manier zou het lezen van artikelen tot tien keer sneller gaan dan voorheen.
Om de angsten van uitgevers voor te zijn, zoals de vrees dat Facebook alle data voor zichzelf zou houden of de auteursrechten op zal eisen, deelt het bedrijf alle analyses met de uitgevers en blijven de rechten ook bij de uitgevers zelf. Ook is het Instant Articles-systeem compatibel met meetinstrumenten van andere aanbieders, zoals comScore, Omniture en Google Analytics.
Eigen lettertypes
Als de uitgever zelf advertenties binnen de artikelen plaatst, behoudt de uitgever alle inkomsten van de advertenties. Als de advertenties via Facebooks Audience Network verkocht worden, houdt het bedrijf ongeveer dertig procent van de omzet in op de advertenties, precies zoals nu ook al het geval is, schreef The Wallstreet Journal al eerder.
Naast de snellere laadtijden door het van te voren laden van de artikelen bij het scrollen door de normale nieuwsfeed, zullen de via Facebook gehoste sites er uitzien zoals de uitgevers dat wensen, met eigen lettertypes. Uitgevers kunnen tevens gebruikmaken van 'speciale' opties, zoals het embedden van foto's waarop ingezoomd kan worden en het plaatsen van video's. Ook kunnen facebookgebruikers commentaar binnen de artikelen plaatsen.
Negen contentaanbieders zijn al beschikbaar via de nieuwe funcite, waaronder de New York Times, The Guardian, BBC News, Spiegel Online, Bild, The Atlantic en Buzzfeed. Facebook zegt dat het artikelen die via Instant Articles worden aangeboden, niet voorgetrokken worden in de nieuwsstroom, maar wellicht doen lezers dat zelf al omdat de artikelen sneller laden.