Facebook-gebruiker ongemerkt woordvoerder van enorme emmer glijmiddel

Nick Bergus trof op de verkoopsite Amazon een hilarisch aanbod aan: 55 gallon (208 liter) glijmiddel voor persoonlijk gebruik. Zonder na te denken plaatste hij het op zijn Facebook, om te pronken met zijn vondst en om zijn vrienden een lach te ontlokken. Als hij had geweten dat Amazon de post zou gebruiken, had hij zich waarschijnlijk bedacht.

Een flinke emmer glijmiddel. © Amazon.

De vorig jaar door Facebook geïntroduceerde 'Sponsored Stories' (gesponsorde verslagen) stuitte al eerder op gemor van de Facebook-leden. Adverteerders kunnen statusupdates van Facebookers kopen en inzetten voor hun advertenties op Facebook. Zonder dat de Facebookleden hierop geattendeerd worden door Facebook, staat hun naam bij advertenties: Janneke vindt dit leuk - staat er dan bijvoorbeeld bij een kledingmerk.

De reclames werken goed, zegt hoofd van de reclame-afdeling bij Facebook David Fischer. Er wordt twee keer zo vaak op geklikt als bij gewone reclames. Volgen Fischer omdat je er een mond-tot-mond-gevoel bij krijgt. Maar verreweg de meeste likes en statusupdates op Facebook gaan niet over het aanprijzen van producten. Als de context dan ontbreekt, kan het voor behoorlijk gênante situaties zorgen, zoals in het geval van Bergus. Dagenlang zagen vrienden van Bergus hoe hij als woordvoerder van het product met foto en al op hun Facebookpagina's prijkte. Bergus wist ondertussen van niets.

Beacon
De situatie doet denken aan het Beacon-debacle. Facebook zette het controversiële advertentieprogramma Beacon stop na een aanklacht van gebruikers en activisten. Facebook toonde publiekelijk de privéaankopen die gebruikers op commerciële partnersites zoals Blockbuster en eBay deden. Facebook verpeste hiermee niet alleen cadeauverrassingen, er kwamen ook gênante of stiekeme aankopen aan het licht.

Facebook heeft ondertussen grote plannen met de 'Gesponsorde Verslagen', die een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van Facebook moeten worden. De advertenties worden groter en prominenter en krijgen een naamswijziging. Op termijn zullen ze 'Uitgelichte Verslagen' (Featured Stories) gaan heten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden