Facebook gaat ook advertenties aan niet-gebruikers tonen

Ook wie helemaal geen profiel heeft op Facebook zal binnenkort niet meer kunnen ontkomen aan de 'lange arm' van oprichter Mark Zuckerberg. Het sociale netwerk gaat namelijk ook gerichte reclame tonen aan niet-gebruikers. Een aanpassing van het privacybeleid moet dat mogelijk maken.

Beeld reuters

Dat schrijft de Wall Street Journal. Het is algemeen bekend dat Facebook gerichte reclame afvuurt op zijn gebruikers. Persoonlijke informatie uit profielen wordt gebruikt om op maat gesneden advertenties te kunnen bieden. Dat gebeurt niet alleen op Facebook zelf, maar ook (vooral) op andere websites. Binnenkort gaat dit ook gelden voor mensen die zelf niet eens op Facebook zitten. Facebook maakt daarvoor gebruik van cookies en van gegevens die via de like-knop op andere sites naar Facebook worden gezonden.

Toestemming

Daar moet Facebook wel eerst toestemming voor krijgen van de gebruiker. Europese gebruikers van Facebook zullen een nieuwe banner te zien krijgen, waarin Facebook laat zien welke gegevens er precies worden verzameld. Bij de instellingen kunnen gebruikers het advertentiegebruik aanpassen. Wie geen lid is van Facebook kan het bedrijf laten weten niet gevolgd te willen worden. Op externe sites van waaraf Facebook gegevens verzamelt, komt een cookie-melding te staan. Het bedrijf meent daarmee aan de Europese privacyregels te voldoen.

Maar in Frankrijk nemen ze daar geen genoegen mee. De lokale privacywaakhond heeft het sociale netwerk al gemaand te stoppen met deze praktijken. Ook in België is het maar de vraag of Facebook er op deze manier mee weg komt. In november oordeelde een rechter dat Facebook moet stoppen met het gebruik van specifieke cookies die ook bij dit project worden ingezet. Facebook is tegen die beslissing in hoger beroep gegaan.

Facebook wordt maandelijks door 1,65 miljard mensen gebruikt, terwijl er in totaal 3,2 miljard mensen online zijn geweest. Ook van de groep mensen die niet Facebookt, hoopt het bedrijf nu dus een graantje mee te gaan pikken. Facebook wordt hiermee bovendien een rechtstreekse concurrent van Google, die dit al langer doet. De advertentiestrijd tussen de twee tech-giganten kan nu echt beginnen.

Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden