Facebook-directeur Benelux: 'Jongeren lopen helemaal niet weg'

Directeur Arno Lubrun (43) van de Facebook-afdeling Benelux is net terug uit de Verenigde Staten, waar hij met onder andere oprichter Mark Zuckerberg de tiende verjaardag van Facebook vierde. Volgens hem is het onzin dat jongeren Facebook in de steek laten.

Arno Lubrun, directeur van Facebook Benelux.Beeld Facebook

Gefeliciteerd nog, met tien jaar Facebook. Hoe was het feestje?
'Zuckerberg heeft een inspirerende speech van ruim een uur gehouden. Maar losbandig was het niet, dat past niet bij onze cultuur. Facebook is een communicatietool, ons succes ligt in de waarde die we toevoegen aan de levens van mensen. Daar past bescheidenheid bij.'

Zuckerberg heeft het imago dat hij ietwat arrogant en keihard is. De oprichters van Snapchat en Twitter deden hun beklag over de 'methode-Zuckerberg': potentiële concurrenten koopt hij op en laat hij vervolgens kapot gaan, en als ze daar niet in meegaan, dreigt hij ze te vernietigen.
'Dat is niet hoe ik hem ken. Ik werk niet een-op-een met hem samen, maar praat wel eens met hem op de gang. Hij is een leuk en grappig persoon.

'Bedrijven neemt hij over op basis van talent. Je werknemers zijn je belangrijkste kracht, dus als een startup het heel goed doet en er zitten talentvolle mensen achter, dan voeg je die toe aan je eigen bedrijf.

'Voorwaarde is dat je goed met elkaar kunt samenwerken. Met Instagram hadden we bijvoorbeeld al heel goed contact, dat was ook de reden om de dienst over te nemen.'

 
Facebook is nog maar voor 1 procent af
Mark Zuckerberg
Mark ZuckerbergBeeld ap

Hoe blikt hij zelf terug op tien jaar Facebook?
'Ook Zuckerberg had destijds nooit kunnen dromen dat Facebook zo groot zou worden. Maar hij kijkt weinig naar het verleden. De kracht van Zuckerberg is dat hij zich richt op de hele lange termijn. Facebook is nog maar voor 1 procent af, vindt hij. Niet in bereik, we bereiken 17 procent van de wereldbevolking. Maar Facebook wil ook hét communicatiemiddel van de toekomst zijn: de telefoon van de 21ste eeuw.

'Facebook kan bijvoorbeeld het belangrijkste communicatieplatform worden van educatie en gezondheidszorg. In Israël loopt een bloeddonorproject van de traumadienst. Mensen met dezelfde bloedgroep verzamelen zich in een Facebookgroep. Als een slachtoffer van een ongeluk bloed nodig heeft, dan wordt een bericht in die groep geplaatst. Wie in de buurt is, komt. Zo is laatst het leven van een meisje met een zeldzame bloedgroep gered.

'En we hebben grote ambities met internet.org, de organisatie waarmee we tweederde van de wereldbevolking zonder internet toegang willen geven tot het web. Zodra mensen toegang tot het internet hebben schiet hun levensstandaard en hun economisch perspectief omhoog.'

Tegelijkertijd lopen jongeren weg bij Facebook. De Amerikaanse Universiteit Princeton voorspelde jullie ondergang in 2017. Is jullie eerste zorg niet het behouden van de huidige leden?
'Die onderzoeken berusten op aannames. We hebben het Princeton-model losgelaten op de levenscyclus van de universiteit zelf: over een paar jaar zou Princeton zelf niet meer bestaan.

'Dat jongeren weglopen zien wij in onze cijfers totaal niet terug. Alleen in de Verenigde Staten was er in het derde kwartaal van 2013 een kleine terugloop in het dagelijks gebruik van jonge tieners, in Nederland niet.'

Maar begint de ondergang van een sociaal netwerk niet bij het vertrek van de hippe voorhoede, zoals bij Hyves?
'Facebook heeft nooit cool willen zijn. Wij willen een degelijk communicatiemiddel zijn en de sociale behoefte van mensen om contact met elkaar te leggen zo goed mogelijk vervullen. We luisteren ook altijd wel heel goed naar het sentiment van onze leden, maar wat mensen denken en zeggen komt niet altijd overeen met hun gedrag.

'We kijken daarom heel intensief naar het gedrag van mensen in onze data. Een voorbeeld is de nieuwsfeed, waarin de berichten van mensen hun vrienden en de bedrijven die ze volgen in een tijdlijn kwamen, een enorme wijziging ten opzichte van sociaal netwerken voor die tijd, toen mensen naar elkaars profielen surften. Toen we die introduceerden waren heel wat mensen gepikeerd en spraken zich uit in een groep tegen de nieuwsfeed. Maar in de data zagen we dat diezelfde mensen de nieuwsfeed toch gebruikten, en dat die groep juist zo kon groeien omdat anderen erop gewezen werden via diezelfde nieuwsfeed.'

Wat is de belangrijkste bedreiging voor Facebook?
'We blijven innoveren. Facebook houdt bewust de teams klein, zodat je heel wendbaar bent. De organisatie is heel open en creatief. We zijn een startup en een groot bedrijf in een. We hebben geen eigen kamers; ook Zuckerberg zit gewoon midden tussen de werknemers. En we hebben iedere week een videoconference waarin je alles mag vragen of zeggen wat in je opkomt. Van de 6.300 werknemers doen er wekelijks 500 tot 1.000 mensen aan mee. Ik ben heel blij dat ik hier onderdeel van uit mag maken, de kans dat je in je leven voor een bedrijf als Facebook mag werken, is heel klein.'

Lubrun bestiert met 25 medewerkers één van 38 de lokale afdelingen het Amerikaanse miljardenbedrijf. Vanuit flexwerkplek Spaces op de Herengracht in Amsterdam, waar tientallen stadsnomaden met laptops 'kantoor' houden in een caféachtige setting, houdt hij contact met lokale leden in de Benelux. Het Benelux-team viert deze week ook een feestje, het bestaat drie jaar.

Wat doet Facebook Benelux?
'We zijn vooral marketingconsultants. We proberen bedrijven te helpen om Facebook in te zetten. Ook werken we veel samen met lokale overheden. We zitten in een veranderende wereld en de wetten moeten deze verandering zo goed mogelijk ondersteunen.'

Wat doet u met die overheid?
'Het is belangrijk voor Facebook dat mensen zijn wie ze zeggen dat ze zijn. Dan zijn mensen bewuster over hun communicatie en worden sociale omgangsvormen beter gehanteerd. Facebook zou mensen het liefst om hun paspoort willen vragen als ze hun gegevens zijn verloren en moeten bewijzen wie ze zijn, of op een andere manier in samenwerking met de overheid de identiteit van de leden controleren.'

Een soort DigiD voor Facebook?
'Ja, of een ander systeem. Ons doel is altijd mensen op Facebook veiligheid en privacy te bieden. Facebook bestaat bij de gratie van het vertrouwen van de gebruikers.

'Ondanks dat Facebook wel eens als de grote privacyschender wordt gezien, doen we heel veel om privacy te waarborgen. We geven iedereen de mogelijkheid om zo open of gesloten te zijn als ze zelf willen. Ik ga zelf veel langs scholen om jongeren bewust te maken van hun privacy op internet.'

Sinds de NSA-onthullingen weten we dat inlichtingendiensten ook bij Facebook alle gebruikersgegevens weghalen.
'De autoriteiten hebben nooit toegang gekregen tot de servers van Facebook. Inlichtingendiensten kunnen via de formele kanalen aanvragen indienen en per geval wordt heel streng gekeken of er een juridische grondslag voor is.

'De meeste verzoeken hebben te maken met criminaliteit zoals overvallen of ontvoeringen. De autoriteiten vragen dan om de basisgegevens zoals naam en sinds wanneer deze persoon op Facebook zit.

'We vechten veel van de verzoeken aan. Facebook voert een brede lobby om zo transparant mogelijk te mogen zijn; we zijn blij dat we sinds deze week meer informatie mogen geven over de verzoeken van de autoriteiten. In Nederland hebben we in het eerst half jaar van 2013 elf aanvragen van justitie gekregen. Daarvan hebben we er slechts vier gehonoreerd.'

 
Dat jongeren weglopen zien wij in onze cijfers totaal niet terug.
Arno Lubrun
Het gezicht van Mark Zuckerberg, opgebouwd uit duizenden gezichten..Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden