Fabeltjeskrant mét klimaatprobleem

Nieuwe liedjes, actuele verwijzingen en Fatima de Poes geven het dierenbos in de musicalversie van De Fabeltjeskrant een actuele impuls....

‘Ik krijg kramp in mijn snavel van het lachen’, sputtert een poserende Gerrit de Postduif. Momfer de Mol moppert: ‘Gelukkig heb ik een zonnebril op met al dat geflits.’ Gisteren werden de personages van Fabeltjeskrant de Musical onder grote persbelangstelling – minstens twintig flitsende camera’s – gepresenteerd en dat ontlokte ironische opmerkingen aan de karakters uit het Grote Dierenbos. Met herhalingen van de populaire kinderserie op televisie, spaaracties voor handpoppen bij Albert Heijn en 30 september de première van Fabeltjeskrant de Musical lijkt er een kleine hype te ontstaan rond Meneer de Uil en de zijnen.

Jon van Eerd, die het musicalscript schreef, denkt dat het succes van De Fabeltjeskrant vooral schuilt in de herkenbaarheid van de personages. ‘Elk dier heeft een heel eigen karakter en allemaal samen geven ze een soort doorsnee van de mens. Maar met een knipoog.’

Van de acht acteurs in de musical heeft alleen Ara Halici een menselijke rol. De andere zeven spelen ieder twee dieren met behulp van stemmetjes en handpoppen van ruim een meter groot. Zangeres en actrice Ilona Stokvis (Juffrouw Ooievaar en Isadora Paradijsvogel) zegt dat dat wel wennen is. ‘In de musical Olivier B. Bommel zat ik zelf in een pak. Nu moet ik de poppen op een andere manier tot leven brengen. We hoeven ons als acteur niet helemaal onzichtbaar te maken – mijn gezichtsuitdrukking beweegt mee met de rol die ik speel – maar je vertelt het verhaal via de poppen.’

De televisieserie De Fabeltjeskrant, waarvan de eerste reeks werd opgenomen tussen 1968 en 1974 en de tweede tussen 1985 tot 1989, stond bekend om zijn knipoog naar het nieuws. ‘Om dat ook in de musical te kunnen doen, moesten we het verhaal naar deze tijd brengen’, zegt Van Eerd. ‘Thema’s als integratie en het klimaatprobleem komen voorbij. Niet dat het verhaal daarover gaat, maar we geven speldenprikjes.’

De musical vertelt over een talentenjacht à la X-factor en Idols. Van Eerd: ‘Een dankbaar middel om alle liedjes voorbij te laten komen.’ In de musical zitten de originele liedjes uit de televisieserie van Ruud Bos, maar voor het theater schreef Bos ook nieuwe nummers. Een andere toevoeging van de musicalmakers is het personage van de exotische Fatima de Poes, die muntthee prefereert boven een glaasje prik. ‘Zo’n impuls leek me goed voor het verhaal’, zegt Van Eerd. ‘Zij zorgt voor wat reuring bij de enigszins ingekakte personages van het Dierenbos.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.