Review

Eycks feestje is vooral verwarrend en afstandelijk

Thomas Eyck begon tien jaar terug zijn gelijknamige design-label. Feest dus, maar niet zo fijn.

Beeld Lonneke van der Palen

Eenzaam staat een ranke schenkkan van wit porselein van ontwerper Aldo Bakker op een sokkel. In een eindeloze cyclus zwaait er een zware sloopkogel omheen. De spanning van het dreigende geweld - wanneer slaat de kogel de vaas stuk - is een prachtige verbeelding van de kwetsbaarheid van het ambachtelijke design: door de intensieve, kostbare productie staat dit delicate handwerk immers onder druk. Deze installatie van kunstenaar Leon de Bruijne is onderdeel van de expositie 10 Years Of Thomas Eyck in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.

Wisselend resultaat

Tien jaar geleden begon cultureel ondernemer Thomas Eyck het gelijknamige designlabel, dat elk jaar een andere hedendaagse ontwerper opdracht geeft voor een interieurcollectie met één materiaal als uitgangspunt. Voor de productie daarvan worden de ontwerpers gekoppeld aan ambachtslieden. Zo ontwierp Christien Meindertsma, met als uitgangspunt vlas, lampen, poefjes en vloerkleden van rafelig touw. Boekontwerper Irma Boom werd gekoppeld aan een ouderwetse behangmaker. De gezamenlijke collectie van Thomas Eyck wordt internationaal omarmd als hét toonbeeld van smaakvol design dat met de grootste zorg is vervaardigd.

Ter gelegenheid van zijn tiende verjaardag zijn tien ontwerpers en kunstenaars uitgenodigd om te reflecteren op telkens één product. Het resultaat is, op z'n zachtst gezegd, wisselend. Geslaagd is de stijlkamer van Studio Belen, die de touwproducten van Meindertsma plaatst tussen zelfontworpen objecten als een hangmat, een sofa en zelfs een trenchcoat, eveneens vervaardigd van vlas. Hier wordt de rijkdom van het materiaal - in de geest van Thomas Eyck - gevierd. Een speelse ode aan tijd en aandacht zijn de stoere houtvaten waarin bier tien jaar moet rijpen van ontwerpduo Contemporary Wild, die weer zijn gekoppeld aan de met de hand gemaakte meubels van iepenhout van Dick van Hoff.

Uit de bocht gevlogen

Maar veel vaker vliegt het gierend uit de bocht. Kunstenaar Wouter Paaijmans plaatste een foeilijke installatie van verwrongen aluminium rond houten stoeltjes met Hindelooper fijnschilderwerk. Welke opdracht kreeg deze kunstenaar? En waarom is hij gekozen door de curator? Die vragen blijven onbeantwoord, in elk geval in de zaalteksten met pretentieuze prietpraat.

De warmte en schoonheid van de Thomas Eyck-collectie is nauwelijks zichtbaar op deze verwarrende en ook afstandelijke tentoonstelling. Zo staan de installaties zelfs achter een hekje, terwijl de producten van leer of wol er juist om smeken te worden aangeraakt, besnuffeld zelfs. Deze collectie is nu het muurbloempje op zijn eigen feestje.

10 Years Of Thomas Eyck (**), Design, Zuiderzee-museum in Enkhuizen.
T/m 14/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.