Extreem verantwoord, extreem fout

Hij is een echte radioman, schreef de jury van de Zilveren Reissmicrofoon over discjockey Rob Stenders. Op Radio 3 moet hij de luisteraars terughalen die met dj Edwin Evers vertrokken naar Radio 538....

TELEVISIE kan hij niet. Hij wil radiomaken, muziek laten horen. Van tv-camera's wordt discjockey Rob Stenders vooral verlegen.

Hij heeft het wel geprobeerd. Een jaar lang zelfs, bij Veronica's Countdown, waar hij ooit een gouden plaat mocht uitreiken aan Candy Dulfer. Met kromme rug en o-benen liep hij op haar af en duwde de gouden plaat ondersteboven in haar handen. Op het moment suprême kuste hij naast.

Tv is keihard, zegt Stenders.

'Achteraf moest ik die uitzendingen evalueren met Lex Harding, de baas van Veronica. Na een jaar zei hij tegen me: jij kijkt niet hè? Had ik al die tijd naast het beeldscherm zitten staren. Dat is niet goed, zei Harding, jij houdt niet genoeg van jezelf. En dat klopt.'

Stenders (35) kiest voor radio. Hij begon bij de VARA, verhuisde naar Veronica, presenteerde Stenders & Van Inkel ('met Jeroen ben ik groot geworden'), ging naar Power FM, keerde terug naar Veronica en zit nu weer bij de VARA. Sinds april presenteert hij Stenders Vroeg op Radio 3. Elke ochtend maakt hij samen met Fred Siebelink en Big Brother Bart grappen tussen de platen door. Soms geinig, soms flauw. Hij is de troef van Radio 3, dat hem inzette als opvolger van de populaire dj Edwin Evers, aangekocht door Radio 538 voor meer dan een miljoen.

Met Evers vertrokken er ook luisteraars: het marktaandeel van Radio 3 daalde in april en mei van 14,2 naar 13.6 procent, terwijl Radio 538 groeide van 7,3 naar 8,1 procent. Geen spectaculaire veranderingen, Radio 3 blijft samen met Sky Radio marktleider, maar Stenders moet de verloren luisteraars terug zien te halen.

Daarbij gaat hij anders te werk dan Evers. Zet Evers alles grotendeels op papier, Stenders wandelt vrijwel onvoorbereid de 3FM-studio binnen. Heeft alleen een grof idee in zijn hoofd. 'Dat is een deel van mijn talent. Ik zou sommige dingen niet zeggen als ik ze van tevoren zou voorbereiden. Veel van mijn grappen zijn flauw. Af en toe loop je dan een deukje op. Dat hoort bij het medium.' Inmiddels heeft hij boze reacties binnen op de vader-van-Kluivert-imitatie in zijn programma. Het zou discriminerend zijn. De dj vindt het wel mooi.

Hoewel hij de eerste weken van Stenders Vroeg bestempelt als 'bagger', won hij juist in die tijd de Zilveren Reissmicrofoon, de radiovariant van de Nipkowschijf. Stenders is een echte radioman, schreef de jury; eentje die van Radio 3 weer een toonaangevend muziekstation heeft gemaakt.

Want hij is niet alleen dj, hij heeft ook een grote stem in de muziekkeuze van 3FM. Wekelijks beslist hij met drie mensen welke platen op de playlist komen. Daarin toont hij lef, vond de jury; hij durft 'tegen de stroom in' te gaan.

Dat laatste is niet overdreven. De lijst met incidenten waarbij Stenders tegen de stroom inging, is lang. Overal waar hij zich aan regeltjes moet houden, trapt hij een rel. Op school ging het al mis. Hij zat op de havo, de mavo, de leao. De laatste zag hij niet eens meer van binnen. 'Toen ik bij de VARA kwam, heb ik al mijn diploma's bij elkaar gelogen.'

Ook in het begin van zijn radiocarrière gooide hij de kont tegen de krib. De VARA had hem aangenomen voor een nachtprogramma, maar meldde pas achteraf dat hij per se jazz moest draaien, zegt Stenders. Jazz, de enige muziek waar hij niet van hield. En dus viel hij studiogasten in de rede, bralde dat ze onzin uitkraamden en weigerde muziekstukken van achttien minuten in hun geheel te laten horen. 'Na vier uitzendingen was ik vertrokken.'

Vervolgens was er een incident bij Veronica. In Shock Radio belde hij voetbaltrainer Barry Hughes en maakte hem wijs dat hij een fan was die zelfmoord wilde plegen. Stenders gooide het gesprek op de zender zonder Hughes in te lichten. 'Wij vonden echt dat we iets moois hadden gedaan', zegt Stenders. 'Maar het is natuurlijk weinig smaakvol. We hadden het ook nooit Shock Radio moeten noemen. Ik had het gevoel dat ik die grenzen wel móest opzoeken.' Veronica was het met hem eens: het programma werd opgeheven.

Stenders roept heftige reacties op. Zangeres Imca Marina noemde hem een diabolische puber met het geestelijk vermogen van een pissebed. 'Ik hield van hem en ik vond hem een klootzak', zei Lex Harding ooit. Een ongeleid projectiel, vinden andere Hilversumse bazen.

Een klier, zegt hij zelf. 'Sommige discjockeys zijn gemaakt om achter een loket te zitten. Die voelen zich daar prettig bij. Al die gekloonde dj's bij het huidige Veronica hebben geen enkele inbreng. Dan moet je verder geen ambities meer hebben. Maar ik hoor daar niet bij. Ik heb vrijheid nodig.'

Hij vertrok weer naar de VARA toen Veronica commercieel werd en er regels kwamen. 'Tussen twee platen door had ik tien seconden de tijd. Het maakte niet uit wat ik eventueel te vertellen had, maar in die tien seconden moest ik twee keer de naam van het station noemen en zeggen dat het prachtig weer werd. Goeiemorgen, jongens en meisjes, wij gaan weer lekkere hete hits voor jullie draaien. Niets voor mij.'

Hij was een VARA-jongen bij Veronica, en een Veronica-jongen bij de VARA. 'Ik hou van extreem verantwoord en van extreem fout. Toch hoef ik niet per se een relletje te trappen. Nee, plaatjes zijn leuk. Muziek is leuk. Ik ben gewoon een echte muzieknerd.'

En inderdaad. Zodra het over muziek gaat, is Stenders een fanaat. Tijdens de vergaderingen over de playlist toont hij zich een geslepen onderhandelaar. Hij speelt strategische spelletjes, spant samen, met een grapje hier en een aardigheidje daar, maar hij krijgt precies die platen op de lijst die híj heeft uitgezocht. Hij neemt zijn taak bloedserieus: alle singles die platenmaatschappijen hem in handen duwen, beluistert hij. 'Soms tien, twintig keer.'

Ook in zijn programma houdt hij zijn smaak niet achter. 'Dj's die ik goed vind, hebben een mening over muziek. Leo van der Goot, Felix Meurders, Lex Harding. Van hen heb ik echt iets geleerd.' En dus roept hij in de uitzending rustig: 'Koopt allen deze plaat!' En hop, daar heeft hij weer een boete van het Commissariaat voor de Media aan zijn broek. In drie jaar heeft de VARA al zo'n drie ton voor hem moeten betalen, schat hij.

Hij houdt van Radio 3, zegt hij. Alleen: dat verdomde ochtendprogramma. Elke dag staat hij om vijf uur op om tegen zessen in de studio te zijn. Per nacht slaapt hij twee à drie uur, en tegen het einde van de week stort hij in. Maar hij vertikt het zijn avonden op te geven. 'Dat ga ik geen drie jaar volhouden, zoals in mijn contract staat. Ik ben nog aan het onderhandelen over een ontsnappingsroute.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden