Expliciete verkrachtingsscène schokt operabezoekers in Londen

De operaliefhebbers kwamen voor de melodieuze ouverture, de Mars van de Zwitserse Soldaten en natuurlijk de scene in de derde akte waarin de held Wilhelm Tell de appel van het hoofd van zijn zoon schiet. Waar de bezoekers van Wilhelm Tell maandagavond niet voor kwamen in het Londense Covent Garden was een expliciete verkrachtingsscene. Dat lieten ze dan ook blijken, zo meldt The Guardian.

Een eerdere voorstelling van Damiano Michieletto, 2014. Beeld afp

De Italiaanse regisseur Damiano Michieletto was duidelijk van plan om de Rossini's beroemde werk te gebruiken om een punt te maken. In de Royal Opera House wilde hij de aandacht vestigen op seksueel geweld tijdens oorlogen, met name tegen vrouwen. Om die reden maakte bij wijze van uitzondering ook een vrouwelijke zanger deel uit van het ensemble, een metgezel van de Zwitserse opstandeling en patriot Willhelm Tell.

Groot was de verbijstering in het Engelse publiek toen Oostenrijkse legerofficieren haar ruw uitkleedden, champagne door haar strot goten, op de eettafel legden en zich op gewelddadige wijze aan haar vergrepen. Er was zelfs sprake van een groepsverkrachting. Wat volgde was een luidruchtig protest vanuit de zaal en de balkons. Er werd zo hard gefloten en gejoeld dat de muziek, gedirigeerd door de bekende dirigent Antonio Pappano, amper meer hoorbaar was.

Artistiek directeur Kasper Holten bood zijn verontschuldigingen aan voor het ongemak dat deze scene bleek te hebben veroorzaakt. De heldentenor John Osborn erkende dat de verkrachtingsscene misschien wat al te lang duurde. Regisseur Michieletto zei niet van plan te zijn om ook maar iets te wijzigen. Hij beweerde dat wanneer de gruwelen van de Alpenoorlog worden verborgen, dit werk uit 1829 een opera voor kinderen wordt. Het was de eerste keer dat de 40-jarige Michieletto Wilhelm Tell regisseerde.

De eerste recensie was negatief. In The Stage gaf George Hall de omstreden voorstelling een ster uit vijf. 'Intellectueel armoedig, emotioneel gezien bot en wat toneelkunst betreft onopmerkelijk. Het resultaat blijft ver achter bij het niveau waar een internationaal operabedrijf naar zou moeten streven.' Dit stond in schril contrast met de lovende kritieken die Pierre Audi twee jaar geleden kreeg voor de originele enscenering van Rossini's laatste opera in het Amsterdamse Muziektheater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden