Recensie Expeditie Eiland

Expeditie Eiland is één grote opeenstapeling van clichés (twee sterren)

Van een homo zo’n overdreven gilnicht maken, dat is toch niet leuk meer anno 2018?

Expeditie Eiland. Beeld Roy Beusker

‘Brood en Spelen, daar gaat het om. En jullie zijn de gladiatoren van deze tijd.’ Dat zegt tv-presentator Ruud Salomons (Joey Schalker) tegen de deelnemers aan zijn programma Expeditie Eiland. Daarmee raakt hij de kern: hij is er voor de kijkcijfers en dus het geld, zijn gasten zijn de slachtoffers. Het is tevens de enige zinvolle opmerking in de musical Expeditie Eiland.

Deze productie werd aangekondigd als een satirische musical over tv-formats als Expeditie Robinson en Temptation Island, maar het blijkt een vehikel voor twee uur voorspelbaar en ook platvloers amusement. In Expeditie Eiland maken we kennis met drie gezinnen uit verschillende sociale klassen die zich vrijwillig laten opsluiten op een Thais eiland. Daar worden zij onderworpen aan allerlei tests en uitputting, totdat het dierlijke in de mens naar boven komt.

Vooropgesteld: ik kijk nooit naar dit soort programma’s. Niet uit nuffigheid, maar omdat ik deelnemers als Roeland Fernhout liever in het theater zie, en Ellie Lust liever bij de politie dan eendenembryo’s etend of zwetend in een modderbad. Maar goed, een vlot en scherp geschreven parodie op dat type realityshows zou zeker goed theateramusement kunnen opleveren. In deze productie van Rick Engelkes (tekst: Allard Blom en Lucas de Waard) wordt helaas cliché op cliché gestapeld.

Dat begint al met de deelnemers: het ene stel is nouveau riche uit het Gooi, het andere een versleten echtpaar dat een snackbar runt in Schiedam, en dan is er nog een homostel: Fred en Vincent. Niet om het een of ander, maar hoe Ferry Doedens die Fred speelt, gaat alle voorstellingsvermogen te boven. Ik heb met open mond zitten kijken hoe hij een dweil van een gilnicht neerzet. Beste theatermakers: het is 2018, denken jullie echt dat dit leuk is, dat je hiermee wegkomt? Hierbij vergeleken was Albert Mol een toonbeeld van mannelijkheid! Intussen luisteren we naar dialoogjes over de broekhoest van snackbarhouder Peet (Lone van Roosendaal), zien we een hysterisch uit de hand lopende eerlijkheidstest, smaakt het eten ‘alsof je een tampon leegzuigt’ en horen we een hoop geschreeuw. De regie beperkt zich tot opkomen en afgaan, op een rij staan, of op een draaischijf zitten.

Paar positieve dingen dan: de liedjes van Rutger de Bekker en zijn team zijn stuk voor stuk prima, en vooral Jelka van Houten als de Gooische vrouw en John Buijsman als de snackbarman zijn raak getypeerd. Bij de jonkies valt Jip Bartels op, met naturel en eigenzinnig acteren. Het duurt tot ver na de pauze voordat er even sprake is van echte satire. In het nummer Alles voor de kijker gaat het eindelijk over de voosheid van de tv-industrie. Maar hoe manipulatief die wereld is, weten we allang.

Expeditie Eiland door Rick Engelkes Producties, tekst Allard Blom en Lucas de Waard. Regie: Martin Michel en Joep Onderdelinden. Muzikale supervisie: Rutger de Bekker. 28/10, Theater De Meervaart, Amsterdam. Tournee.