EXCESSEN OP DEJIMA

Een namaak-Nachtwacht in een ontvangsthal en de gevels van grachtenpanden: dat zijn een paar van de soms opmerkelijk Hollandse decors in de Japanse actiefilm Archangels....

Dat wil niet zeggen dat de Nederlandse beelden niet in de film thuishoren. Niets is misplaatst in het debuut van special effects-expert Issei Oda, waarin Japanse kostschoolmeisjes op een Europese nonnenschool dromen hebben die lijken op Italiaanse B-films uit de jaren zestig en elke scène zonder reden zomaar in tekenfilm of digitale animatie kan overgaan. De voortdurend verrassende omschakelingen van de ene visuele stijl naar de andere, vormen juist de grote attractie van de manga-verfilming over drie meisjes die hun bovennatuurlijke gaven moeten ontwikkelen.

Op een vergelijkbare manier is verandering de essentie van het oeuvre van de veelfilmer Takashi Miike. Op het Dejima-festival is hij met twee films vertegenwoordigd.

De maker van uitzinnige horror en bizarre musicals laat zich in de gevangenisfilm Big Bang Love, Juvenile A van weer een andere kant zien met een gestileerde, theatrale regie, waarbij een space shuttle-lancering aan het slot een sterk contrast vormt. Rauw en realistisch is daarentegen Miike's drama Sun Scarred, over een man die het gruwelijke verlies van zijn dochter op extreme wijze verwerkt.

Dat er in een gecontroleerde maatschappij altijd ziektes, excessen en uitbarstingen op de loer liggen, is een motief dat al jaren zijn aantrekking uitoefent op Japanse filmmakers, zoals bijvoorbeeld op Shinji Aoyama van wie de nieuwe film Eli, Eli, Lema Sabachthani? draait.

Het keert op sobere wijze terug in The Whispering of the Gods van Tatsushi Omori over een in afzondering levende Christelijke gemeenschap. Hier wordt dat geloof niet getoond via een digitaal geanimeerde aartsengel Michael, zoals in Archangels, maar in het seksuele misbruik van een jongen door een geestelijke. Waarmee opnieuw een in het Westen bekend thema in een sterke, typisch Japanse variatie wordt uitgewerkt.

David Sneek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden