SerierecensieEvil

Evil, een soort X-files anno nu, is een fijne serie met Katja Herbers in een overtuigende hoofdrol ★★★★☆

Evil met rechts Katja Herbers.Beeld Netflix

Haar personages heten Helen Prins, Emily Grace en Kristen Bouchard, en ze dook afgelopen jaren op in steeds belangrijkere rollen in topseries als Manhattan, Westworld, The Americans en The Leftovers. Maar sinds 2019 (en onlangs begonnen op Net 5) heeft de Nederlandse actrice Katja Herbers haar eigen Amerikaanse serie. Evil is geschreven door Robert en Michelle King, bekend van advocatenseries The Good Wife en de spin-off The Good Fight. Vooral in de laatste serie laten de Kings zien dat ze meesters zijn in snelle dialogen en in het creëren van interessante, geëngageerde personages.

Katja Herbers speelt in Evil forensisch psycholoog Kristen Bouchard, die naast haar praktijk voor haar vier dochters zorgt, omdat haar man elders in de wereld hoge bergen aan het beklimmen is. In de eerste aflevering krijgt ze een aanbod van een priester (Mike Colter, die we ook kennen als  Luke Cage uit de gelijknamige Marvel-serie op Netflix) om zich bij zijn team te voegen. De priester wordt er door de kerk op uit gestuurd om mysteries op te lossen die eventueel vragen om een duivelsuitdrijving. Kristen is in dit team (waarin Aasif Mandvi de technische scepticus is) degene die de psychologische profielen probeert op te stellen van mensen die bezeten lijken, of opeens beschikken over profetische gaven.

Evil is een beetje de katholieke variant van The X-files, de legendarische serie uit de jaren negentig waarin twee FBI-agenten probeerden onoplosbare zaken te verklaren. En het is duidelijk dat Kristen de Dana Scully van Evil is, het rationele lid van het team, dat niets wilde horen van wereldomspannende plots om buitenaardse beschavingen te verdonkeremanen. Totdat het bewijs onweerlegbaar werd natuurlijk.

Evil, dat in de VS door CBS wordt uitgezonden, heeft dezelfde vorm als The X-files. Per aflevering wordt een bepaald geval belicht, maar er zijn ook een paar doorlopende verhaallijnen. Een daarvan is de aantrekkingskracht tussen de psycholoog en de priester. Maar er wordt ook langzaam een grotere lijn uitgerold, waarbij het lijkt alsof er een demonisch plot gaande is om de mensheid te ontregelen. De verpersoonlijking van het kwaad is Dr. Leland Townsend, een collega-forensisch psycholoog, die geweldig creepy wordt gespeeld door Michael Emerson.

Via de figuur van Townsend, al dan niet bezeten door demonen – de serie laat alle plotrichtingen open – weten de Kings een aantal eigentijdse fenomenen te belichten. Als Townsend een labiele jongen op sleeptouw neemt en hem richting vrouwenhaat en een wapenarsenaal stuurt is het duidelijk dat ze – iets te nadrukkelijk wellicht – iets kwijt willen over wat ze als het echte kwaad van vandaag beschouwen: de manier waarop via sociale media gif wordt verspreid.

Maar Evil is vooral een heel fijne serie van de Kings, met Katja Herbers in een overtuigende hoofdrol, waardige opvolger van agent Scully, maar dan helemaal van deze tijd, briljant in haar werk en emotioneel over het hele spectrum. Wat haar zo goed maakt, is de manier waarop ze onder alle (inktzwarte) omstandigheden een lichte toon houdt.

Evil

★★★★☆

Een serie van Robert en Michelle King