tv-recensie Emma Curvers

Even vrees je dat ‘inspiratie’ en ‘dromen’ op John de Mols New Wave code is voor ‘roem’ en ‘geld’

Matthijs van Nieuwkerk leek teleurgesteld. Had hij Jorik Scholten (alias Lil Kleine) weer eens aan tafel, om Scholten en John de Mols lekker brutale nieuwe jongerenplatform New Wave te bespreken, bleek de rapper helemaal niet lekker de brutale jongere uit te willen hangen. John de Mol was er ook en vertelde hoe keurig Scholten op tijd was gekomen als coach bij The Voice. ‘Jammer, ik had ietsjes meer baldadigheid verwacht’, lachte Van Nieuwkerk. ‘En nu ben je dus de posterboy van deze nieuwe ambitie met een soort mission statement van godverdomme we zijn jong en stop met die paternalistische praatjes en ga uit mijn gezicht?’, vroeg Van Nieuwkerk over de ‘manifestvideo’ van New Wave. Je zag Scholten denken: pa-hap. ‘Een beetje’, zei hij.

‘Vraag naar Bowgie!’, schreeuwde ik naar de tv. Donderdag verspreidde GeenStijl een bizarre roddel met als bron een anoniem whatsappgesprek, waaruit moest blijken dat Bowgie, de pomeranian van Lil Kleine, zou zijn overleden aan een overdosis coke die bij de rapper thuis op tafel lag. Het hondje, dat tot een paar maanden geleden edelfigureerde op Kleines sociale media, schittert daar al een tijdje in afwezigheid. Ik wachtte op de vraag naar een teken van leven van Bowgie – een foto van de krant van die dag met Bowgie erbij, bijvoorbeeld.

Maar De Mol en Scholten wisten waarvoor ze kwamen: inspiratie en dromen. De Mol: ‘Dit is een initiatief om samen met Jorik een platform te bouwen om content te maken die jongeren inspireert.’ Scholten, over de serie rondom zijn leven op het platform: ‘Je ziet niet alleen het genot en de gezelligheid. Ik denk dat jongeren van deze leeftijd daar veel meer motivatie en inspiratie uit halen, om zelf hun dromen achterna te gaan.’

De eerste aflevering van de docuserie Jorik’s life, waarin we Scholten volgen in aanloop naar zijn twee concerten in de Ziggo Dome, is eigenlijk wél een en al genot en gezelligheid. Kleine zien we hier niet meer als dat klerejoch maar als Jorik de zakenman, vader en knuffelbeer, die iedereen omhelst en kust die zijn pad kruist.

Heel wat anders dus dan de Jorik van drie jaar terug uit Linda Hakebooms serie Linda’s Mannen. Hakeboom maakt ook een serie voor New Wave, Geld moet rollen, waarin succesvolle jonge mensen met haar praten over hun succes, aan de hand van hun meest memorabele aankoop. Als je die eerste formats ziet, vrees je even dat ‘inspiratie’ en ‘dromen’ gewoon codetaal is voor ‘roem’ en ‘geld’ en dat De Mol en Scholten elkaar daar achteraf lachend om op de schouders hebben geslagen.

In de eerste Geld moet rollen stelt Hakeboom aan Giel de Winter (van YouTubekanaal StukTV, ook uit de Talpa-stal) in elk geval de geijkte vraag: maakt geld gelukkig? Een beetje, natuurlijk. Goddank onthult De Winter als zijn meest memorabele aankoop géén inspirerende patserkar of decadente droomvilla: het is een Jezuskruis, dat hij altijd bij zich draagt om zich goed te voelen. ‘Een steunpilaar.’ Misschien dat er toch nog iets dieper wordt geboord naar inspiratie bij New Wave.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden