Eveline Aendekerk wordt eerste vrouwelijke baas boekenpromotor CPNB

De oud-directeur van Dance4life leest vooral op haar iPad

Eveline Aendekerk wordt de nieuwe directeur van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Aendekerk, jarenlang de baas bij Dance4Life, volgt bij de bekende boekenpromotor Eppo van Nispen tot Sevenaer op, die in februari naar Beeld en Geluid vertrok. Aendekerk (46) wordt de eerste vrouwelijke directeur van de CPNB en vormt met adjunct-directeur Esther Scholten een volledig vrouwelijke directie.

Eveline Aendekerk (46) wordt de eerste vrouwelijke directeur van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Beeld RV - Miriam van Leeuwen

Al jaren zijn er meer vrouwen dan mannen die een boek lezen. Ook het uitgeversvak wordt steeds vaker door vrouwen beoefend. Was het eindelijk tijd voor de eerste vrouwelijke directeur van de CPNB?

‘Natuurlijk! Na negentig jaar werd het wel eens tijd. Al was een vrouwelijke directeur niet een specifieke eis, maar meer een toevallige uitkomst. Toch denk ik dat je gelijk hebt als je erop wijst dat vrouwen en belangrijke doelgroep zijn. Zij kopen de meeste boeken en lezen ook het vaakst. Dan is het mooi dat iemand van die doelgroep aan het roer zit.’

Bij uw vorige werkgever, Dance4Life  dat jongeren in 24 landen mobiliseert om de verspreiding van hiv en aids terug te brengen  zei u altijd dat ‘muziek een taal is die de hele wereld begrijpt en waarmee we onze boodschap kunnen overbrengen’. Geldt dat ook voor boeken?

‘Dat denk ik wel. De slogan van de CPNB is ‘Een boek kan zoveel doen’. Dat vind ik een sterke boodschap. Wie veel leest, krijgt een grotere woordenschat en een ruimere blik op de wereld. Je leert andere standpunten kennen, wat je voelt onder woorden brengen. Een boek brengt je zoveel verder. Die boodschap wil ik als nieuwe directeur van de CPNB, maar ook als groot boekenliefhebber, graag uitdragen’.

Bij jongeren verliest het boek intussen aan invloed als verhalenmachine. Daarvoor in de plaats komen steeds meer andere bronnen als films, Netflix-series en sociale media. Kan de CPNB dit tij keren met huidige campagnes als de Kinderboekenweek en de Boekenweek voor Jongeren (voorheen Literatour)?

‘Ik wil in ieder geval een extra impuls geven aan deze campagnes. Hoe dat eruit gaat zien, moeten we nog bespreken. Bij Dance4Life keek ik naar hoe we gedragsverandering bij jongeren konden bewerkstelligen. Dat gebeurde vooral met rolmodellen. Die zijn heel belangrijk. Een schrijver, leraar of ouder kan wel roepen dat jongeren weer meer moeten gaan lezen, maar uiteindelijk nemen jongeren dingen vooral aan van degenen die ze bewonderen en waar ze tegenop kijken. Als die een persoonlijk verhaal vertellen over wat een boek met hen doet, inspireert en motiveert dat anderen ook tot ‘die ervaring wil ook’.

Wie zouden zulke rolmodellen voor het boek kunnen zijn?

‘Ik weet niet of ze veel lezen, maar ik denk gelijk aan Lil’ Kleine of Ronnie Flex. Als je het mij vraagt, zouden dat perfecte rolmodellen voor het boek zijn. ’

Als nieuwe CPNB-baas omschrijft u uzelf als een groot boekenliefhebber en een veellezer. Papieren boek of e-boek? En wat ligt er momenteel op uw nachtkastje?

‘De laatste paar jaren lees ik vooral op mijn iPad. Ik reis veel en had op een geven moment geen zin meer om met een stapel boeken te zeulen. Gek genoeg heb ik sinds ik weet dat ik bij de CPNB aan de slag zou gaan alweer vijf fysieke boeken gekocht. En ik moet zeggen: ik hou ervan om aan een echt boek te ruiken, eraan te zitten. Het voelt intenser. Maar ik ben zo iemand die meerdere boeken tegelijk leest en graag leest in bed. Dan is zo’n "lampje" (het licht van de iPad, red.) echt handig!'

'Op dit moment ben ik zowel bezig in De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld als in de Nederlandse vertaling van Fire and Fury van Michael Wolff. Lucas Rijneveld digitaal, Wolff als fysiek boek. Maar terwijl ik je dit vertel, bedenk ik mij dat ik al een tijdje niet meer in het boek van Wolff heb gelezen.’      

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.