Europese Commissie: online shoppen moet goedkoper

De Europese Commissie wil webwinkelen goedkoper maken. Ze komt dit voorjaar met maatregelen die de bezorgkosten moeten verlagen van in het buitenland bestelde goederen.

Een medewerker van Docdata, het logistieke centrum van bol.com. Beeld anp

De Commissie greep dinsdagochtend de feestdagen aan - de drukste periode van het jaar voor online winkelen - om nogmaals de frustratie bij miljoenen burgers over de hoge bezorgkosten te etaleren. Volgens de Commissarissen Ansip (Digitale Markt) en Bienkowska (Interne Markt) zijn de verschillen in bezorgkosten tussen de lidstaten te hoog. Een digitale markt met gezonde concurrentie zou de Europese consumenten jaarlijks 11 miljard euro besparen, aldus de Commissarissen.

Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Commissie blijkt dat een standaardpakketje van 2 kilo versturen binnen Nederland circa 7 euro kost. In België is dat 6.50 euro in Spanje 8,50 euro. Om hetzelfde pakketje van Nederland naar Spanje te sturen kost 13 euro, van België naar Spanje ruim 26 euro en andersom, van Spanje naar Nederland of België komt de klant of winkelier op bijna 33 euro te staan.

Andrus Ansip, Europees commissaris Digitale Markt. Beeld anp

Prijsverschillen

Voor andere landen gelden soortgelijke prijsverschillen. Zo betaalt de Oostenrijker die in eigen land een pakket van 2 kilo opstuurt circa 4,50 euro, zijn Italiaanse buurman net over de grens 9 euro. Stuurt de Oostenrijker een Kerstcadeau naar een vriend in Italië dan betaalt hij 14 euro, stuurt die het terug dan moet hij 25 euro betalen. Volgens de Commissie zijn deze prijsverschillen niet te verklaren uit de transportkosten of loonverschillen maar het gevolg van te weinig concurrentie, toezicht en openheid.

De voorstellen waarmee de Commissie begin volgend jaar komt moeten de openheid vergroten (website met de prijsverschillen) en het toezicht op de pakketbezorgers voor de nationale autoriteiten versterken. De Commissie overweegt vooralsnog geen prijsmaatregelen, die komen pas in beeld als de nu geplande voorstellen onvoldoende effect hebben. Ansip en Bienkowska hopen dat lagere verzendkosten leiden tot hogere internetverkopen. Nu winkelt 44 procent van de EU-burgers regelmatig in eigen land online terwijl maar 15 procent iets in een ander land bestelt. Een van de grootste obstakels zijn volgens de Commissie de bezorgkosten vanuit het buitenland.

Elzbieta Bienkowska, Europees commissaris voor Interne Markt. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden