Europa

Helaas is de muziek vaak een mengsel van kitsch en naïviteit

De foto voorop en de warrige tekst in het boekje doen het ergste vermoeden: de Britse rietblazer Pine, dit keer uitsluitend op basklarinet, heeft een boodschap. De zwarte wortels van Europa worden overhoop gehaald: Mozes, de Edda, Stonehenge, de Graal, alles komt uit Afrika. Helaas is de muziek ook vaak een mengsel van kitsch en naïviteit; de Keltische, Moorse, Griekse en noem-maar-op-elementen zijn van de platte, toeristische variant, de thema's suikerzoet of bombastisch klassiekerig (of ronduit gejat), vooral als Pine er gruwelijke synthesizerklanken overheen smeert.

Wat het allemaal zo tragisch maakt, is dat zijn spel, op een paar valse uitglijders na, expressief en opwindend is, al komt hij niet in de buurt van wat hij op tenorsax vermag. De ritmesectie is ook stevig en soepel, en er zijn vlagen prima jazz te horen. Maar uiteindelijk overwint de irritatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden