Euro-twitteren is mannetjesmakerij

D66 vat het Europese verkiezingsprogramma samen in tien Twitterberichtjes, CDA-lijsttrekker en motorrijder Wim van de Camp meldt zijn followers dat het mistig is in Lage Vuursche. Effectief?

Bart Dirks

Voor al het overige is er in verkiezingstijd internet. Vrijwel alle kandidaten manifesteren zich via de sociale netwerken Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, via de filmpjessite YouTube en via weblogs. Aandacht trekken is het devies. D66 vatte dinsdag zijn verkiezingsprogramma samen in tien bondige Twitter-berichten. Downloaden van het programma doet immers geen mens meer.

‘Zes maanden geleden had ik nog niks met Twitter of LinkedIn’, bekent Van de Camp. ‘Maar ik vind het geweldig. Alleen op Hyves sla ik minder goed aan. Daar zit een jonger publiek. Maar als ik eenmaal in Brussel zit, wil ik een community om me heen bouwen met juristen die verstand hebben van Europees recht.’

Boodschap
Maar komt een boodschap wel over via krabbels (op Hyves) of tweets (berichten van maximaal 140 leestekens op Twitter)? Als een politiek YouTube-filmpje honderden kijkers trekt, is het behoorlijk wat.

Van de Camp wil het niet groter maken dan het is. ‘Als ik een politieke mening twitter, krijg ik vier reacties. Als ik meld dat ik met de motor op pad ben, zijn het er al twaalf. Maar toen ik twitterde dat het mistig was in Lage Vuursche en vroeg hoe het weer elders was, kreeg ik weerberichten uit heel het land.’

Die oppervlakkigheid ten spijt wil europarlementariër Jeanine Hennis, nummer twee op de VVD-lijst, niet meer zonder Twitter. ‘Het is leuk, omdat het snel en direct is. Ik krijg veel reacties. Op een blog heb je de neiging té gedetailleerde verhalen te plaatsen.’

Leergeld
Al betaalde ze leergeld. In februari twitterde ze: ‘Net nog even ’n bekeuring meegepakt. 13 KM te hard op ’n weg alwaar werkelijk niemand te bekennen was, maar dus wel ’n agent achter ’n boom.’

Hennis: ‘Dat werd op het weblog van NRC Next uitgelegd dat volgens een europarlementariër 13 kilometer te hard rijden moet kunnen. Zó had ik het niet bedoeld.’

Maar wellicht zijn het juist deze ontboezemingen die aanslaan bij potentiële kiezers, zegt Willem Hendrikx. Zijn communicatiebureau maakte www.bestewebpoliticus.nl. ‘Al die online sociale netwerken laten zien dat politici ook gewone mensen zijn. Het gaat om de uitslag van je voetbalteam,welke jas je draagt, of je je kinderen naar school brengt. Het is mannetjes- en vrouwtjesmakerij.’

Knullig
Al zijn de YouTube-filmpjes vaak knullig gemaakt, zegt Hendrikx. ‘Iedereen spiegelt zich aan de Obama-campagne, maar dat niveau halen we in de verste verte niet.’

Triviale berichtjes over het weer of boetes zijn niet besteed aan Natasja Oerlemans, de lijsttrekker van de Partij voor de Dieren. ‘Ik ga op internet zo veel mogelijk de inhoudelijke dialoog aan. Al zijn er naast mensen die willen weten waar je mee bezig bent, ook mensen die vooral zich afvragen waar je uithangt.’

Oerlemans zit op Hyves, Twitter, Facebook, LinkedIn, Blogger en Wordpress. ‘Met dank aan een geweldige webmaster die me wegwijs maakt in digitaal campagne voeren.’ Maar gaat het helpen? Ja, zegt ze. ‘Op één zetel in Brussel kunnen we rekenen. De tweede moeten we winnen op internet. Daar trek je juist de mensen over de streep die eigenlijk geen zin hebben om te gaan stemmen.’

Wim van de Camp Beeld
Wim van de Camp

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden