Euro-jammen bij pompoenknödel

'Thinking Forward' was het cultuurprogramma van Nederland tijdens het voorzitterschap van de EU. Het werd vorige week in Amsterdam afgesloten met een compositie voor en door alle lidstaten....

Van onze medewerker Pablo Cabenda

Ergens ver weg huilt een trombone. Pas als je je hoofd in de nek legt en omhoog staart naar de eerste verdieping van het Amsterdamse Paradiso merk je waar die weemoedige klanken vandaan komen. Het balkon.

De blazerssectie valt het langgerekte gelamenteer bij als een groep treurvrouwen die hun dierbaren ten grave dragen ergens in Oost Europa. Heel even maar. Dan ontmoeten vier percussionisten elkaar als bij toeval in het midden van de grote zaal terwijl ze een complex ritme in hun handen klappen. De associaties blijven steken halverwege minimal music en Zuid-Europees gepassioneerd.

Er schuilt een boodschap in de muziek op de vorige week gehouden La Nuit d'Europe. Het slot van het grootschalige culturele uitwisselinsproject Thinking Forward, gekoppeld aan het Nederlandse voorzitterschap van de EU, Op deze avond heeft alles wat langs vliegt, opspeelt of neerdwarrelt een link met het verbroederende Europa in het algemeen en de nieuwe lidstaten van de EU in het bijzonder. En dat was ook de bedoeling.

Componist Merlijn Twaalfhoven reisde vorig jaar met Nederlandse musici door Slowakije, Tsjechië en Slovenië op zoek naar lokale muzikanten voor zijn nieuwste compositie: La Nuit. Het is een Europees Gesamtkunstwerk waarin zangers, muzikanten, en bands elkaar grenzeloos moeten kruisbestuiven maar waarin de muzikale eigenheid van elke cultuur bewaard blijft.

'Wat het zeker niet moest worden was een soort Ode an die Freude', zegt Twaalfhoven. Alsjeblieft geen afgerond product waar hij zelf als de allesbeslissende maestro boven staat. 'Wat volgens mij tegenwoordig vaak ontbreekt, is dat kunstenaars zich echt verdiepen in elkaar en elkaars culturele achtergrond.'

Hij componeerde dan ook meer een muzikale happening dan een muziekstuk. Eén waarbij een Sloveense hardrockband een gelegenheidshuwelijk aan gaat met een strijkkwintet. De jonge componist treedt daarbij op als ceremoniemeester. Europa is hier een grote jamsessie, een etnische uitwisseling van Donaubeats met Balkangrooves.

Dat was niet alles. Er kon ook intercultureel gedineerd worden met onder andere kalfsstroganoff, en gebakken pompoenknödel. En ondertussen klinkt van van alle kanten canonzang. Een kinderkoor volgt de melodie en doorkruist de grote zaal. Van alle kanten weerklinkt het 'Ho' en 'La' dat het een mysterieuze Oost-Europese aard heeft.

Maar eenmaal op het hoofdpodium aangekomen, barst het verzamelde koor los in iets dat na alle exoterie confronterend eigenheimerig klinkt: 'Holland met je koetjes en je weide.' En uit volle borst wordt integratie met behoud van eigen identiteit gevierd: Ik hou van Holland voor Nederlands kinderkoor, zwevende Balkanviolen en tamboerijn.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden