Albumrecensie Chemical Brothers

Euforisch en zelfs een tikje ontroerend: zó goed zijn The Chemical Brothers lang niet geweest ★★★★☆

De negende plaat van The Chemical Brothers, No Geography, begint als feest der herkenning. Een robotstem zingt een sterke catchphrase: ‘The eve of destruction.’ Er volgt een scherpe baslijn op de synthesizer, een hoekig ritme op de drumcomputer en dan maken we ons op voor de eerste dansvloervullende climaxen. The Chemical Brothers, dus. De Britse band maakt vanaf de vroege jaren negentig opzwepende dance met weldadige ‘big beats’ en bliepende synths – we kennen het verhaal.

Maar na een paar tracks gebeurt er iets bijzonders op No Geography. Bij de track Got To Keep On valt op hoe ongelooflijk rijk de collages zijn die Tom Rowlands en Ed Simons hier samenstellen; precies de goede, enerverende samples uit het soul- en funkarchief, plus rinkelende kerkklokken, steeds driftiger drumbreaks, schoolpleingeluiden van juichende kinderen, psychedelische vrouwenkoren, kietelende melodietjes op de keyboards, het kan niet op. Wat een warm en afgeladen geluid en wat bouwen de mannen hun werk zorgvuldig op.

Geen twee maten klinken hetzelfde: daverende clubtracks als Free Yourself en Mad as Hell zijn constant in ontwikkeling en na de steeds harder klappende finales sta je met je hoofd te tollen. Zó goed zijn The Chemical Brothers lang niet geweest. Op hun vorige plaat Born in the Echoes vielen de Britten in herhaling en leken ze zichzelf wat te vervelen. Dit keer klinken ze weliswaar nog steeds vertrouwd, maar ook alsof ze op een artistiek en ambachtelijk hoogtepunt in hun carrière zijn aangekomen.

Vernieuwend is het natuurlijk niet meer, maar dat dance nog zo euforisch, feestelijk en soms zelfs een tikje ontroerend (Catch me I’m Falling) kan zijn – je zou het bijna vergeten. Een hoopgevende zomerdanceplaat.

Electronic/Trip Hop

The Chemical Brothers

No Geography