Concertrecensie Disturbed

Euforie en een brok in de keel: de pure meezingrock van Disturbed blijft hoopgevend ★★★★☆

Disturbed Beeld Disturbed

Pop

★★★★☆

Disturbed, Afas Live Amsterdam, 7/5.

Knap hoor, van Disturbed. De band kwam op in het rapmetaltijdperk en speelde halverwege de jaren negentig dus ook met rappende vocalen. Maar in tegenstelling tot veel genregenoten is Disturbed nooit gedateerd geworden. De band verraste de afgelopen jaren met fijne rockplaten en scoorde een enorme hit met de Paul Simon-cover The Sound of SilenceZo verkoopt Disturbed in 2019 zomaar de Afas Live in Amsterdam uit. In het publiek zie je de reis die de band heeft afgelegd: oude fans naast een jong publiek dat Disturbed net heeft ontdekt.

David Draiman heeft een van de mooiste zangstrotten uit de hedendaagse rock. Zijn raspende, schreeuwende uithalen met dik vibrato zijn euforisch en maken dat je pompende vuist een eigen leven wil gaan leiden. Disturbed heeft bovendien nieuwe meezinghits in de bagage, van vooral de plaat Immortalized uit 2015 én het nieuwe album Evolution. Het nummer Are You Ready is zo’n ongegeneerde rockstamper waarvan er veel te weinig worden gemaakt: hoopgevende teksten, strakke gitaren, een denderend refrein met die extatische zang van Draiman. Het komt er verrukkelijk uit in de Afas, bij een ronkend zaalgeluid.

Disturbed duikt heel even in de akoestische kitsch: het succes van The Sound of Silence heeft de band geïnspireerd tot een paar tokkelende ballades – het is ze vergeven. Zeker als bij de toegift een meisje het podium op wordt getrokken. Zij had bloemen voor de voeten van Draiman gegooid, met een ontroerende brief over een sterfgeval en de kracht die ze kan putten uit zijn muziek. Draiman leest die brief voor – brok in de keel. En zet daarna een gloeiend gezongen The Light in, met die geweldige tekst over duisternis die soms kan leiden naar het licht.