Esfahani is een superieur muzikant

Mahan Esfahani. Beeld .

Anders dan veel van zijn collega's, voor wie de klavecimbelmuziek ongeveer ophoudt bij Bach, heeft Mahan Esfahani een open oor voor eigentijds werk. Esfahani is geboren in Teheran en opgegroeid in de States, wat misschien zijn bereidheid om grenzen te overschrijden verklaart. Zijn nieuwste cd is een soort geloofsverklaring: muziek van Bach, Scarlatti en Geminiani wordt afgewisseld met werk van Górecki en Reich. Ook Concerto Köln maakt die sprong van tweeënhalve eeuw schijnbaar moeiteloos.

Spectaculair zijn de verbijsterende faseverschuivingen van Steve Reichs Piano Phase, die Esfahani realiseert door met een bandopname van zichzelf te spelen. Rode draad in het barokke werk is La Follia, een veelgebruikt ostinato-gegeven dat in eindeloze variaties rondjes draait door hetzelfde akkoordenschema. Maar de cd is allereerst bijzonder door Esfahani's superieure muzikantendom. Met bruisend spel rekent hij af met het imago van de monotone tingeltangelkast dat het klavecimbel toch altijd nog een beetje aankleeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden