FilmrecensieEscape from Pretoria

Escape from Pretoria is een spannende ontsnappingsfilm, maar gaat niet de diepte in ★★★☆☆

Gelukkig weet regisseur en scenarist Francis Annan hoe hij spanning moet opbouwen.

Daniel Webbern (links) en Daniel Radcliffe (rechts) in Escape from Pretoria.

In de filmgeschiedenis is al van alles gebruikt om uit gevangenissen te ontsnappen. Maar houten namaaksleutels, dat zagen we nog niet. En dan is de bijzonder gecompliceerde, schijnbaar vergezochte ontsnappingspoging uit Escape from Pretoria ook nog eens op feiten gebaseerd. Het was de witte Zuid-Afrikaanse anti-apartheidsactivist Tim Jenkin die het idee van de houten sleutels bedacht, toen hij in 1978 met mede-ANC-lid Stephen Lee in de zwaarbewaakte gevangenis van Pretoria zat.

Escape from Pretoria grijpt terug op het boek dat Jenkins in 1987 over de gebeurtenissen schreef. Tegelijkertijd nemen de Britse schrijver en regisseur Francis Annan en co-scenarist L.H. Adams de nodige vrijheden om het waargebeurde verhaal wat smeuïger te vertellen. De veiligheidsdienst arresteerde Jenkin en Lee terwijl ze afdrukapparatuur naar hun woning smokkelden. In de film krijgen de mannen, gespeeld door Daniel Radcliffe en Daniel Webber, twaalf en acht jaar cel nadat ze met behulp van explosies honderden pamfletten door Johannesburg hebben geslingerd. Net wat spectaculairder en dramatischer, als start van een film die vooral aan één locatie vastzit.

Jenkin en Lee leren binnen de gevangenismuren de Franse gedetineerde Leon Fontaine (Mark Leonard Winter) kennen, de derde man in het ontsnappingsplan. Dat is het vreemdste loopje met de realiteit: Fontaine heeft nooit bestaan, in werkelijkheid beraamden Jenkin en Lee hun vlucht met de van oorsprong Egyptische politieke activist Alex Moumbaris. Misschien wilde Annan één personage helemaal naar zijn hand kunnen zetten.

Hoe dan ook, Escape from Pretoria interesseert zich verder weinig voor psychologische diepgang. Jenkin en zeker Lee blijven tamelijk oppervlakkige figuren, uitgetekend in twee hoofdlijnen: de vindingrijkheid van hun ontsnappingsplan en de angst om betrapt te worden. Radcliffe en Webber maken er het beste van, ingetogen spelend waar Winter voor overdrijving kiest. De in close-up over hun gezicht glijdende zweetdruppeltjes acteren misschien nog het sterkst, in een productie die van de clichématige sadistische bewakers tot de opjagende muziek keurig het stramien van de gevangenisfilm volgt.

Gelukkig weet Annan hoe hij spanning moet opbouwen. Het is niet iedere cineast gegund om iets bloedstollends te maken van een op de grond gevallen sleutel, een hengel en een klompje kauwgom.

Escape from Pretoria

Thriller

★★★☆☆

Regie: Francis Annan.

Met Daniel Radcliffe, Daniel Webber, Mark Leonard Winter.

106 min., te koop via iTunes, Pathé Thuis, vanaf 16/4 ook te huur.

Go Short

Vanwege corona leek de 12de editie van het Nijmeegse kortefilmfestival Go Short niet door te gaan, maar het festival krijgt nu toch een online editie. Op een eigen streamingplatform maakt het festival vanaf 15 april een groot deel van de geplande programmering beschikbaar, inclusief prijsuitreiking en interviewsessies. Bezoekers kunnen een ticket kopen, waarmee ze vier weken toegang krijgen tot het programma. Op goshort.nl zullen meer dan 150 films te zien zijn.