Erotische cyber-hertjes

Merkwaardig, een tijdschrift waarvan eerst nummer drie en daarna pas nummer twee verschijnt. Maar Ekster is dan ook geen gewoon tijdschrift maar een platform voor vormgevers....

Jeroen Junte

Elke Ekster wordt vormgeven door één kunstenaar. Een fotograaf, een computerkunstenaar, een grafisch ontwerper; alles kan zolang het maar inkt op papier is, aldus uitgever Melle Hammer. Deze Amsterdamse vormgever viel eerder op met zijn spraakmakende ontwerpen voor de debutantenreeks van uitgeverij Contact en Confetti, een reeks losse boekjes met ontwerpen van zijn hand die hij van 1979 tot 1991 uitgaf. Hammer nam ook het eerste nummer van Ekster voor zijn rekening, dat begin dit jaar uitkwam. Voor de tweede uitgave (die dus eigenlijk de derde is) maakte grafisch vormgeefster Roosje Klap een woord- en beeldverslag van een vulkaanuitbarsting. En nu is ook dat derde deel verschenen: Fluid for Izelle, zestien pagina's met digitale illustraties van de Nederlandse computerkunstenaar Faiyaz Jafri.

De in New York woonachtige Jafri, in 1996 afgestudeerd in industriële vormgeving aan de TU in Delft, schildert met de muis. In zijn veelkleurige computergrahpics zijn invloeden van Japanse manga-tekenfilms, reclame, videogames en flyers te bespeuren. Ook is hij een typisch voorbeeld van de generatie jonge vormgevers die balanceert tussen commercie en experimenteel vrij werk. Zo maakte hij illustraties voor hippe Amerikaanse bladen als Raygun en Bikini en ontwierp hij Internetsites voor MTV en de Postbank. Vrij werk maakte hij voor de Amsterdamse discotheek Mazzo, waarvan hij de voorgevel en enkele flyers illustreerde.

Voor Fluid for Izelle maakte Jafri erotisch getinte illustraties van hertjes, mannetjes en vooral heel veel vrouwtjes die het midden houden tussen digitale opblaaspoppen en cyber-Barbies. Hun lichamen zijn gereduceerd tot een paar pronte borsten en lange, ranke benen. De vagina is een hartje, de volle lippen zijn getuit en amandelvormige ogen wijd opengesperd. Hoewel de penis fier omhoog staat, lijken ook de mannelijke figuurtjes nog het meeste op Barbies partner Ken.

Soms verpakt Jafri een boodschap in zijn illustraties, bijvoorbeeld wanneer Barbie en Ken zijn verbonden door een stalen stang om hun nek. De stang is zo lang dat zij elkaar niet kunnen aanraken. Wordt hier de onoverbrugbare kloof tussen de seksen uitgebeeld? Of is het een visuele metafoor voor de seksueel geladen tekeningen die de fantasie prikkelen maar nooit tastbaar kunnen worden? Dat is nou het leuke van zo'n tijdschrift zonder tekst, de lezer mag het helemaal zelf verzinnen.

Elke Ekster krijgt een ander drukprocédé, afgestemd op de specifieke eisen van het ontwerp. Zo is het eerste nummer gedrukt met inkt en blanke lak. Onzichtbare sneeuwvlokken dwarrelen op de pagina als er warm zonlicht opvalt. Net als sneewvlokken krijgen de losse nummers van Ekster pas samen een structuur, was Hammers boodschap met dit ontwerp. Daarom wordt het blad ook alleen onder abbonees verspreid. Losse exemplaren zijn wel na te bestellen voor dertig gulden. Voor de zestien digitale illustraties van Faiyaz Jafri, wiens werk ook gratis is te bewonderen op flyers en Intersites en in reclames, is dat een forse prijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden