AlbumrecensieLe Plaintif

Erik Bosgraaf kruidt zijn blokfluit zelden met de subtiliteit waarin Franse barokmuziek juist uitblinkt ★★★☆☆

De musici die begin 18de eeuw rondliepen aan het Franse hof, konden klagen als de besten. Droevige muziek was in de mode, schreef de filosoof Bernard de Fontenelle, die zich verbaasde over het merkwaardige genot dat huilen bood. Tussen Versailles en Parijs klonk menig plainte (klacht) en tombeau (necrologie in tonen), gecomponeerd door fijnproevers als Marin Marais en Jacques-Martin Hotteterre.

Blokfluitist Erik Bosgraaf heeft er met zijn ensemble Cordevento een aantal verzameld. Eerlijk gezegd, het valt niet mee. Soms zit dat in de noten: een componist als Louis-Antoine Dornel houdt zich amper staande. Maar ook Bosgraaf laat kansen liggen. Hij kruidt zijn nuchtere blokfluittoon zelden met de subtiliteiten waarin Franse barokmuziek nu juist uitblinkt, zoals sensuele vibrato’s en uitgekiend versierwerk.

Tot in track 10 de Plainte opduikt van Michel Pignolet de Montéclair: drieënhalve minuut tristesse voor basblokfluit, viola da gamba en teorbe. Daarvoor nemen we alsnog de hoed af.

Cordevento

Le Plaintif

Klassiek

★★★☆☆

Brilliant Classics

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden