Erik Arbores: Als je ze hier aan het dansen krijgt, kan je het overal

Hoe krijg je mensen de dansvloer op? De jongste house-dj ( 16 ) van Nederland Erik Arbores over de geheimen van de energie in de zaal.

Erik Arbores Beeld Adriaan van der Ploeg
Erik ArboresBeeld Adriaan van der Ploeg

'Ze zeggen dat Nederland het moeilijkste danspubliek heeft voor een dj. Dat ze nergens anders zo vaak op hun mobiel staan te kijken als hier. Ik weet het niet zeker, zo ervaren ben ik niet. Maar het zou kunnen. In Ibiza of in Amerika staan ze al heel snel allemaal te springen. Misschien dat er daarom zo veel goede dj's uit Nederland komen. Als je ze hier aan het dansen krijgt, kan je het overal.

'Ik draaide voor het eerst op het Amsterdam Dance Event in 2011. Ik was 14. In het voorprogramma van Armin van Buuren. Voor een publiek dat veel ouder was dan ik. Ze vonden me leuk. Ik herinner me dat ik elke seconde van die twintig minuten optreden had uitgeschreven. Omdat het de eerste keer was. Dat doe ik nu niet meer. Ik heb twee usb-sticks vol muziek en beslis pas in de zaal wat ik ga draaien.

'Het was niet, zoals misschien bij andere jongens, mijn droomwens om dj te worden. Ik heb mijn school heel snel gedaan. Gewoon, niemand pushte me, maar het ging me makkelijk af. Toen ik op mijn 13de klaar was met het gymnasium, kwamen er interviews: in de krant en bij De Wereld Draait Door. Om te voorkomen dat iedereen dacht dat ik een totale nerd was, vertelde ik er altijd bij dat ik ook muziek maakte. Dat lieten ze bij De Wereld Draait Door aan Armin van Buuren horen, zonder dat ik het wist.

'House is wat ik draai. House is korter en directer dan trance, waar Nederlandse dj's als Armin en Tiesto beroemd mee zijn geworden. House is Afrojack, Martin Garrix, ik. Ik houd van die contrastrijke overgangen tussen de beat en de drop. Dertig seconden spanning opbouwen, dertig seconden knallen. En opnieuw. De drop is het knallen, dat is wat het refrein is in een popliedje. In de break lopen de beats wat steady door, dat is het aanloopje.

Hoeveel handen gaan de lucht in?

'Het moment waarop de mensen los gaan, vlak voor de drop komt, zorg ik dat ik altijd in de zaal kijk. Hoeveel handen gaan de lucht in? Dat zegt iets over de stemming in de zaal. Soms staat iedereen met een glimlach. Dan zie je dat ze elkaar wat gunnen, dat iemand helemaal uit zijn dak kan gaan, ook als ie er zo uitziet dat je denkt: wat doet die hier? Elkaar ruimte geven, energie tonen, meespringen, dan zit het goed in de zaal. Dan kun je je in de muziek wat uitstapjes veroorloven.

'Toen ik bij De Wereld Draait Door zat om over mijn school te praten, kwam Armin van Buuren op Skype in de uitzending. Hij vond mijn muziek goed, zei hij. Ik had daar nooit heel erg over nagedacht. Het was gewoon iets dat ik graag deed. Ik had mezelf leren piano spelen - afgekeken van mijn moeder - en componeerde op zolder op de computer. Na die tv-uitzending kreeg ik een contract, een single. Ongelooflijk. Ik had niet veel tijd erover na te denken.

'En na die eerste single - Bliss stond in 2011 op 1 - ging ik ook optreden. Ik keek natuurlijk naar andere dj's. Iedereen heeft zijn eigen manier om mensen aan het dansen te krijgen. Sommige dj's zijn heel technisch, die zitten steeds aan de knopjes, zeg maar. Heel knap, maar dat is niet wat ik doe. Ik ga echt zelf los als ik zo'n zaal vol zie met mensen die het naar hun zin hebben. Ik denk dat het publiek merkt dat je het zelf leuk vindt. En dat ze dat waarderen.

'Sommige dj's schroeven tijdens een set de beats per minute op. Van 128, 132 soms naar totale hardcore die rond de 172 per minuut ligt. Ik blijf meestal rond de 128. Voor mij zit de energie van een optreden veel meer in de overgang van de break naar de drop. Het gaat erom die zo hard en verrassend mogelijk te maken. Dat bouw je op. Als dat goed gaat, voel je de energie in de zaal groeien.

'Afhankelijk van de zaal draai ik soms maar twee of drie eigen nummers. Mijn muziek begint meestal met akkoorden improviseren op de piano, die zet ik vervolgens over in Fruity Loops. Dat is een computerprogramma waarmee je allerlei geluiden en instrumenten kunt creëren. Er worden wel eens grapjes gemaakt over de amateuristische lay-out van dat programma, maar het werkt heel goed, veel dj's gebruiken het. Eigen nummers zijn belangrijk voor een dj. Als je geen singles maakt, kent het publiek je niet.

'Bij je voorbereiding is het belangrijkste om te weten: wat is het voor een soort zaal? Is het een undergroundclub, een studentenfeest of een festival? Dat maakt veel uit voor je opbouw en je muziekkeuze. Omdat ik op tv ben geweest, vragen ze me wel eens voor wat ik BN'er-feesten noem. Dan draai je toegankelijker werk, dat ook op de radio is te horen. Bij clubs moet je dat vooral niet doen, als je te poppy bent, verlies je je credibility. Die geloofwaardigheid, dat is echt superbelangrijk voor een dj.

'Vroeger dacht ik, ik word later professor of zoiets. Ik ging op mijn 14de natuurkunde studeren. Mijn ouders zeiden: waarom ga je niet door met die muziek? De meeste ouders zeggen natuurlijk: je moet naar school. Maar die had ik al af. Haha. Ik ben voor de muziek gegaan. Dat is echt wat ik heel graag wil. Tot mijn 16de mocht ik maar tot elf uur draaien vanwege de arbeidswet. Dat is lastig, want dan moet je de boel opwarmen. Maar je leert er veel van.

'Soms is er totaal geen stemming in de zaal. Dat voel je. Voor mijn set begint, ga ik in de zaal kijken. Dan beslis ik wat mijn openingsnummer is. Als het studenten zijn, doe ik een beetje vocals erin. Het kan gebeuren dat de stemming niet komt, dan zorg ik dat ik wel zelf een goede tijd heb. Soms helpt dat. Als ik na een uur de zaal uitga en de energie ligt hoger dan toen ik naar binnen ging, dan ben ik helemaal gelukkig.'

CV ERIK ARBORES

In 2011 kwam Bliss uit, de eerste single van Erik Arbores (pseudoniem van Erik van den Boom, Rotterdam, 1997). Hij draaide dat jaar tijdens de labelnight van Armada Music van het Amsterdam Dance Event. In 2012 werkte hij met Esmée Denters voor de track Dance 4 life (now dance). Hij is nog steeds ambassadeur voor Dance 4 Life. Hij tekende in 2012 bij het label Spinnin' Records en bracht dit jaar de single Galactic uit. Vanaf augustus gaat hij op tournee in Frankrijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden