'Eredivisie Live is uitvinding van de eeuw’

Bij een rondvraag naar de eerste ervaringen met Eredivisie Live davert een juichtoon langs de velden. AZ-directeur Gerbrands: ‘Wij zijn héél tevreden.’ Groningen-directeur Nijland: ‘De uitvinding van de eeuw.’

Van onze verslaggever Bart Jungmann

Als hardcore voetballiefhebber wordt Nijland naar eigen zeggen op al zijn wenken bediend door Eredivisie Live, als betrokkene ziet hij ook alleen maar voordelen. ‘Ik vind het dapper dat wij, de voetbalclubs van Nederland, dit hebben aangedurfd. Het was weliswaar een noodgreep, maar het pakt geweldig uit.’

Live voetbal achter de decoder kent een lange geschiedenis van hele en halve mislukkingen, in gang gezet met de fameuze woorden wij gaan iets nieuws doen.

Vorig jaar hebben de eredivisieclubs het initiatief naar zich toe getrokken omdat geen serieuze gegadigde meer over was. En nu lijkt het idee eindelijk wortel te schieten. Daar bovenop betaalt partner NOS, dat het eredivisievoetbal in samenvatting uitzendt, de clubs per jaar 21 miljoen euro.

Volgens Alex Tielbeke en Frank Rutten, samen de directie van Eredivisie Live, telt de voetbalzender sinds de winterstop ruim 300 duizend abonnees. Daarmee overstijgt Eredivisie Live in dit vroege stadium alle eerdere initiatieven, van Sport7 tot en met Tele2. Bovendien ligt de zender ook ruim voor op het eigen schema dat voorziet in 800 duizend abonnees over vijf jaar.

Tielbeke denkt dat het succes rust op drie pijlers: een schappelijke prijs, een goed product en een zo breed mogelijke spreiding. Daarin onderscheidt Eredivisie Live zich volgens hem ook van eerdere aanbieders.

‘We hebben het voordeel dat de digitalisering zo’n vlucht heeft genomen. Drie jaar geleden had 17 procent van de televisiekijkers een kastje voor digitale televisie. Nu is dat al meer dan 50 procent.’

Over het aantal van 300 duizend abonnees zeggen Rutten en Tielbeke: ‘Dat moet je van ons aannemen.’ Er is geen onafhankelijke instantie, zoals bij de algemene zenders, die dat kan verifiëren.

Over de hier en daar geuite twijfel zegt Rutten: ‘Als wij zouden liegen, hebben we alleen onszelf ermee. Onze plannen zijn hierop gebaseerd. Als het niet waar was, stortte de boel in elkaar.’

Maarten Nooter, hoofdredacteur van Studio Sport, en Kees Jansma, directeur van concurrent Sport1, denken echter dat de ware testcase nog volgt. Wat doen al die abonnees als het seizoen straks ten einde is? Jansma: ‘Ik heb al wat ervaring met eredivisievoetbal achter de decoder, dus ik weet hoe het werkt. In het begin loopt het geweldig, daarna treedt de stagnatie in en aan het slot van de competitie wordt het helemaal lastig.’

Hij wil daarom snel met Eredivisie Live spreken over samenwerking. misschien wel samensmelting. Jansma: ‘Het Nederlands taalgebied is te klein voor twee sportzenders achter de decoder. Samen kunnen we er financieel wel uitspringen.’ Sport1, gekoppeld aan Film1, zou op dit moment ruim 350 duizend abonnees hebben.

Tielbeke en Rutten hebben geen behoefte aan zo’n gesprek. Sport1 was vorig jaar een van de kandidaten voor de voetbalrechten, maar het aanbod was van dien aard dat de zender nu geen aantrekkelijke fusiepartner is. Tielbeke: ‘Bovendien zijn wij een echt voetbalkanaal en dat is, met respect voor andere sporten, toch een meerwaarde. De kijker weet wat hij van ons kan verwachten, namelijk de eredivisie.’

Overigens sluit hij niet uit dat dat aanbod op termijn wordt uitgebreid. Champions League? Waarom niet. ‘Het is nog niet aan de orde, maar het behoort in de toekomst zeker tot de mogelijkheden.’ Nu is concurrent Sport1 daarvan nog de afnemer.

Met Eredivisie Live hebben de clubs een vehikel gecreëerd waarin ze eindelijk hun gezamenlijke meerwaarde kunnen uitdrukken. Rutten: ‘Dat komt doordat we nu alles in eigen hand hebben.’

De live uitzendingen via internet en mobiele telefonie hoeven niet, zoals in vroegere constructies, tot één provider beperkt te blijven.

Maar ook in andere vormen van merchandising kunnen de clubs nu gezamenlijk optrekken. Op dit moment loopt er een actie bij Albert Heijn, waarbij Eredivisie Live met een kortingsactie hoopt te scoren.

Bestaat het gevaar dat het samenwerkingsverband op den duur toch uit elkaar valt? Zullen de grote clubs bij een verdere verfijning van de techniek het heft weer in eigen hand nemen?

AZ-directeur Gerbrands denkt van niet. ‘Bij het begin hebben we samen met Ajax bezwaar gemaakt tegen de verdeelsleutel. Dat is naar onze zin opgelost. Nee, deze cijfers bieden juist perspectief voor verdere samenwerking.’

Tielbeke: ‘Ajax en PSV kunnen er voor kiezen hun thuiswedstrijden zelf te verkopen, maar wat hebben ze daaraan? Voor de fans gaat het juist om de uitwedstrijden en daarover hebben ze geen enkele zeggenschap.’

Eredivisie Live: Humberto Tan en Jan van Halst (Marcel van den Bergh / de Volkskrant) Beeld
Eredivisie Live: Humberto Tan en Jan van Halst (Marcel van den Bergh / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden