‘Er moet jong publiek bij’

Met dj’s, vj’s en afterparty’s wil het Holland Festival deze editie nieuwe, jonge bezoekers trekken. De Vlaming Lieven Bertels (35) is verantwoordelijk voor Ear Fuel en Eye Fuel, zoals het elektronische randprogramma op het festival heet....

JEROEN JUNTE

Dj’s en vj’s op het Holland Festival, is dat niet een paar jaar te laat?

‘Misschien wel, ja. Maar we hebben ook helemaal niet de pretentie om eens te laten zien wat nu hip is. Met dit randprogramma willen we verrassende combinaties brengen. Dansvoorstellingen met laptop-dj’s, een opera die wordt omlijst door vj-beelden – zulke dialogen, dáár is het ons om te doen.’

Randprogramma, dat klinkt niet erg ambitieus.

‘Pierre Audi is pas twee jaar bezig als directeur. En aangezien hij niet iemand is die de laatste dj’s opsnort, ben ik aangesteld voor de vernieuwing. En dat duurt even. We zijn pas vorig jaar begonnen met de muzikale verbreding onder de noemer Ear Fuel, waarmee we mikken op jongere bezoekers. Dit jaar komt daar Eye Fuel bij, een programma waarin vj’s een hoofdrol spelen. Volgend jaar willen we Mind Fuel lanceren, een programma met lezingen, exposities en workshops.’

Daarmee krijg je jongeren niet de dansvloer op.

‘Dat hoeft ook niet. Dansen kan al elk weekeinde in Paradiso. Dus zetten wij daar liever een audiovisueel orkest neer. Het is onze taak – al sinds 1947 – om kwetsbare kunst te brengen die anders niet te zien zou zijn. En dat geldt dus ook voor Eye Fuel en Ear Fuel.’

Veel dj’s en vj’s worden weggestopt in de foyers en festivalcafés. Waarom?

‘Het Fuel-programma moet laagdrempelig zijn. Daarom zijn ook veel optredens gratis. Zie ze als kleine desserts die op onverwachte momenten worden opgediend. En altijd met een haakje naar het programma. Na afloop van de opera After Life van Michel van der Aa in Muziekgebouw aan ’t IJ geeft de Belgische elektronische folk-act Troissoeur op een afterparty een optreden geïnspireerd op deze opera. Wie weet besluiten jongeren vervolgens ook naar After Life te gaan. Trouwens, we hopen ook dat operabezoekers nu blijven hangen bij een elektronisch concert.’

Zelfs het Holland Festival-publiek moet nog worden opgevoed?

‘Lowlands kampt elk jaar met de regen, wij kampen telkens weer met vooroordelen. We zijn er niet meer alleen voor de blanke voorhoede, op leeftijd en nog eens chic ook. Dat publiek willen we natuurlijk niet wegjagen. Maar tegelijkertijd moet er jong publiek bij. Dat is onze plicht.’

Vandaar dus swingende termen als Ear Fuel en afterparty?

‘Marketing-technisch bekt dit inderdaad lekker. Wij kijken ook naar MTV. Als we een project doen met het elektronische platenlabel Touch, inderdaad niet de meest bekende naam, dan wordt er al snel gedacht: Holland Festival, obscuur platenlabel – dat wordt weer zo’n onbegrijpelijk concert. Terwijl Touch prachtige, ja zelfs toegankelijke muziek uitbrengt. Hopelijk neemt een pakkende naam als Ear Fuel wat van die scepsis weg.’

Maar u heeft nog nooit overwogen om gewoon DJ Tiësto of Ali B. te programmeren?

‘Nee zeg. Maar we zijn dit jaar wel bezig geweest met Antony & The Johnsons. Maar bij dit soort popartiesten zijn veel praktische obstakels. Antony & The Johnsons besloten op het laatste moment de studio in te duiken. Dit soort artiesten weet vaak niet een jaar van te voren wat hun agenda is.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden