Er komt een opgewekte en onschuldige zomer aan

Mode..

Milou van Rossum

Waarmee kun je nog shockeren, in de hedendaagse mode? Met eenbloemetjesjurk. Een stijlvolle bloemetjesjurk, in de jaren-veertig-stijlwaar Yves Saint Laurent in de vroege jaren zeventig zo dol op was, met eenwapperend kort rokje en kopmouwtjes.

Weinig controversieel, ware het niet dat die jurk de basis vormde vande eerste Gucci-show van Frida Giannini. En Gucci, dat is dankzij Tom Fordhet label geworden voor kleren die glamorous en agressief-sexy zijn. Zeldenwas een zaal zo verdeeld als na dit debuut.

De 32-jarige Giannini werd door Ford zelf aangenomen alstassenontwerpster. Na zijn vertrek werd ze verantwoordelijk voor deaccessoires, die onder haar leiding verkochten als nooit tevoren. Alsvrouwenontwerpster was aanvankelijk Alessandra Facchinetti benoemd, die twee slecht ontvangen collecties met afgezwakte versies van de Ford-stijlmaakte.

Giannini, die nu zowel de vrouwenkleren als alle accessoires doet, wilhet anders. De uitnodiging voor de show was voor het eerst niet zwart, maaramberkleurig, en de ooit zwarte zaal was nu aangekleed met glanzend hout.Naast de gebloemde jurken bracht Giannini ook glanzende bermuda's,jongensachtige broeken met rugbyshirts en tamelijk zedige avondjurken, demeeste daarvan eveneens met een bloemenprint.

Een geheel nieuwe koers voor Gucci dus, maar wel in lijn met de anderemerken die in Milaan showden. De ontwerpers zijn eensgezind: 2006 wordt eenonschuldige, opgewekte zomer.

Dolce & Gabbana vierde het twintigjarig bestaan van het label meteen collectie die was gebaseerd op het Zuid-Italiaanse boerenmeisje. Zijwerd gekleed in witte, gebloemde, geruite en felrode jurken, gecombineerdmet de dikke zwarte kousen die eerder deze week al bij Prada te zien waren.De onschuld had hier natuurlijk een vette knipoog: geen ontwerper die zogoed is in verleiden als zij, niemand die een betere opstuwendecorsetconstructie in een jurk bouwt, niemand die zo dol is op een randjekant op de juiste plek.

Christopher Bailey, de ontwerper van het Engelse Burberry Prorsum, hadzich laten inspireren door de look van prinses Margaret in de jaren zestig.Dat resulteerde in een keurige collectie: glanzende capes met grote goudenknopen, korte, rechte satijnen jurkjes met een strik net onder de borst,en klokrokjes met vestjes. Bijna de hele collectie was uitgevoerd in gele,beige en lichtbruine tinten, kleuren die eigenlijk alleen te dragen zijndoor mensen met zo'n Britse, bleekroze huid.

Milou van Rossum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden