filmrecensie L’homme fidèle

Er is een markt voor films als L’homme fidèle: het behaaglijke Parijse driehoeksrelatiedrama, kabbelend op wat lichte jazz ★★★☆☆

Met de entree van Lily-Rose Depp, dochter van Johnny Depp en Vanessa Paradis, leeft de film op.

Beeld Filmstill L’homme fidèle

Ze is zwanger, zegt de vriendin van Abel, aan het begin van L’homme fidèle. Alleen niet van hem, maar van z’n beste vriend. De bedrogene incasseert het nieuws gelaten, eerder beduusd dan boos. Zoveel jaar later, als de  vriend plotseling is komen te overlijden, treffen de ex-geliefden elkaar op de begrafenis en hangt er een hereniging in de lucht. 

Tegenwerking is er ook: het manipulatieve 9-jarige zoontje van de overleden vriend en plus diens jongere zus, die al jaren geobsedeerd blijkt door Abel. Personages die elkaars levens al dan niet bewust ontregelen en hún kant van het verhaal toelichten in stemmige voice-overs. De aantrekkelijke Abel, over het niet minder aantrekkelijke zusje van zijn dode beste vriend en rivaal: ‘Ze was definitief vrouw geworden.’

★★★☆☆

Drama

L’homme fidèle

Regie Louis Garrel.

Met Louis Garrel, Lily-Rose Depp, Laetitia Casta, Joseph Angel.

75 min. In 14 zalen.

Er is een markt voor films zoals L’homme fidèle, de tweede speelfilm van acteur en regisseur Louis Garrel, zoon van cineast Philippe Garrel. Ook buiten Frankrijk. Het Parijse driehoeksrelatiedrama: kabbelend op wat jazzklanken, lonkend naar de nouvelle vague van weleer, maar anders dan die filmstroming uit de jaren zestig  niet van zins de status quo geweld aan te doen. Garrel, die als acteur al enige tijd aan de weg timmert (onder andere  in Bertolucci’s The Dreamers, 2003), stelt zijn talent hier weinig op de proef: hele scènes leunen op zijn ideale Franse filmsterrenuiterlijk, compleet met ‘je ne sais quoi’-frons. Ook van voormalig model Laetitia Casta, als de raadselachtige ex-vriendin, wordt niet veel gevraagd. Maar met de entree van Lily-Rose Depp, als het geobsedeerde zusje, leven de scènes van L’homme fidèle op. De dochter van Johnny Depp en Vanessa Paradis, wier uiterlijk het midden houdt tussen dat van haar beroemde ouders, beschikt ontegenzeglijk over enig acteertalent.

Het script voor de film is van de hand van Jean-Claude Carrière, maar de legendarische 87-jarige Franse scenarist lijkt zich niet enorm te hebben ingespannen. Het jongetje dat de volwassen relaties doelbewust derangeert, is een vluchtige kopie van dat jongetje in het eerder door Carrière geschreven, superieure thrillerscript voor Birth (2004, regie Jonathan Glazer). L’homme fidèle, dat een magere zeventig minuten telt, behelst weinig meer dan een behaaglijk Frans tussendoortje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.