'Er is een groot verschil tussen wat ik doe en wat ik ben'

Het tempo van Rolf Wouters ligt hoog. Momenteel presenteert hij bij Veronica twee nieuwe programma's. Lol maken is zijn werk....

De kantoren en gangen in de TV-Studio Aalsmeer zien er allemaal hetzelfde uit, op één vertrek na. Daar heeft design plaatsgemaakt voor klassieke meubels. In plaats van lichtblauw heerst in deze kamer het bruin van eikenhout. 'Endemol is een groot bedrijf geworden', zegt Rolf Wouters (1963), 'er is veel verbouwd, er zijn binnenhuisarchitecten op de zaak losgelaten. Ik heb gevraagd of er één uitzondering mocht zijn; de kamer waarin ik samen met mijn compagnon werk. Het mocht. We zijn we naar het decoratelier van het NOB afgereisd om daar de burgemeestersstoel uit Swiebertje, de bureaus uit Maigret en andere rekwisieten op te halen.'

Rolf Wouters lacht zijn brede lach. Hij is trots op zijn kamer, maar wil er ook weer niet te veel nadruk op leggen. 'Waarom zou ik mezelf willen onderscheiden? Hier worden dagelijks programma-ideeën uitgewerkt. Dan is het meegenomen als de omgeving inspireert.'

Wie Rolf Wouters door de wandelgangen van de studio ziet lopen, verbaast zich over zijn ietwat gedrongen postuur. Op het scherm - gestoken in een onberispelijk pak, gefilmd vanuit een lage camerapositie - oogt de presentator als een lange, tevreden heer. Zo'n type dat het gelijk aan zijn kant heeft. Rap van de tongriem gesneden. De haren in een lok. En altijd weer die lach.

Die combinatie van eigenschappen maakt hem geliefd bij een grote schare kijkers, en bij Joop van den Ende himself, aan wie Wouters zijn loopbaan bij de televisie te danken heeft. Gehaat wordt hij ook. Door diegenen die televisie beschouwen als een medium waarmee kijkers iets kan worden bijgebracht. Zij kunnen Wouters' grapjes met de zaal niet waarderen. Worden woedend wanneer hij een studiogast op een draaistoel rondjes laat draaien en die persoon vervolgens richting een smalle gang boordevol eieren duwt. Orde, Orde, één van zijn twee nieuwe shows, waarin Wouters 'mensen ontmaskert die zich schuldig hebben gemaakt aan een leugentje om bestwil', deed Jack Spijkerman opmerken dat 'Wouters iets nieuws gaat doen: wie doet er mee met de NSB?'

'Kritiek, kritiek.' Wouters' ogen dwalen. De rappe spreker is even zijn tong kwijt. 'We leven in Nederland. Een klein land met veel televisiezenders. Die trekken buitensporig veel aandacht. Iedereen heeft wel wat op te merken. Critici. Cabaretiers. Maar het gegeven blijft eenvoudig: wat de één leuk vindt, vindt een ander vreselijk.'

Rolf Wouters heeft maar één criterium waaraan zijn programma's dienen te voldoen: hij moet er zelf om kunnen lachen. 'En daarbij behoort de programmamaker vanzelfsprekend de grens van wat wel en niet kan te respecteren, zeg maar gerust: de grens van het beschaafde. Wat ik doe, is lol maken, met volwassen mensen omgaan alsof zij kinderen zijn.'

Wouters beleeft hoogtijdagen. In de laatste week van november ging Orde, Orde in première, en maandag wordt de tweede aflevering uitgezonden van Who's talking. Wouters: 'Dat is Bananasplit in een nieuw jasje zodat het geen Bananasplit meer is.' In Who's talking worden deelnemers uitgerust met 'een oortje', een piepkleine oortelefoon die Wouters in staat stelt hen vanaf een andere locatie teksten en opdrachten in te fluisteren. Zo laat hij een ambtenaar op een raadsvergadering, die met de verborgen camera wordt vastgelegd, absurde opmerkingen maken tegen de burgemeester. En een kandidaat van Rad van fortuin geeft hij de opdracht de domste antwoorden te roepen.

'Bananasplit werkte met acteurs. Daardoor was er er altijd een vreemde in het spel betrokken. In Who's talking is de verrassing extra groot, omdat een bekende van de aanwezigen plotseling de vreemdste dingen doet of zegt.'

Een nietsvermoedende studiogast ertussen nemen, in een winkelstraat een 'overval' plegen - Wouters lijkt er wel pap van te lusten. 'Er is een groot verschil tussen wat ik doe en wat ik ben. Ik weet dat ik te boek sta als de gezellige jongen van de gezellige programma's. Maar ik ben de entertainmentafdeling ingerold. Ik ben hier goed in en heb er vrede mee.'

Voordat Wouters in de eregalerij van Endemol werd opgenomen, runde hij samen met partners een reclamebureau. 'Mijn partners hadden mij als practical joke opgegeven voor Showmasters. Ik had nog nooit nagedacht over een loopbaan bij de televisie, zeker niet voor de camera. Ik bleek talent te hebben.'

Hij won de aflevering van Showmasters, een talentenjacht op tv, en kwam in contact met Joop van den Ende. 'Hij vroeg mij of ik op de tv iets wilde gaan presenteren, stelde voor met een grapje te beginnen, zodat ik mijn werk kon voortzetten.' Dat grapje werd Bulldozer, een spel dat nog in het eerste jaar van RTL/Véronique, de voorloper van RTL 4, sneuvelde. 'Al snel gaf ik te kennen dit niet te willen. Het was oninteressant werk, wellicht schadelijk voor het imago van mijn bedrijf. Toen mocht ik Liefde op het eerste gezicht gaan presenteren, samen met Caroline Tensen. Daarna is de bal gaan rollen.'

Twins, Wedden dat?, Now or Never, Rolf X Alive, How to loose a million, Uhhh... vergeet je tandenborstel niet, Orde, Orde en Who's talking volgden elkaar in rap tempo op. 'Het leuke van televisiemaken is het steeds opniew beginnen. Iederen roept maar dat er niks meer mogelijk is, maar bij ons komt er altijd wat opborrelen. Het is verleidelijk een succes tot in de lengte van jaren vol te houden, maar als je jong genoeg bent om steeds weer op nul te durven te beginnen, is het fascinerend om nieuwe ideeën te kunnen uitwerken.'

Wouters zegt geen last te hebben van de vergankelijkheid van zijn vondsten. 'Ik ben een ideeënmaker van origine, ben het korte leven van ideeën vanuit de reclamewereld gewend. Bovendien zit ik nu in een luxe positie. Eén of twee programma's per jaar bedenken is niet zo moeilijk.'

Een programma-idee is voor Wouters en zijn team meer dan een vel papier met enkele kreten. De voormalige reclame-maker werkt in concepten. Voor hem zijn de lead en het decor net zo belangrijk als het praatje. 'Wij werken met de wetten van het theater. Het studiopubliek koopt altijd een kaartje. Uiterlijk dertig minuten na hun binnenkomst beginnen de opnamen. Een grote klok telt de tijd af. Muziek brengt de stemming erin. Eenmaal aan het draaien, proberen we geen stopjes te maken. Ik presenteer à l'improviste, als een acteur zonder vaste tekst. De sfeer is ongedwongen, waardoor de mensen loskomen van de werkelijkheid.'

Een handselsmerk van Wouters is een zeer energieke cameravoering. In Uhhh... vergeet je tandenborstel niet en Now or Never zwenken de camera's als in de clips op MTV. 'Die zwenkende camera's geven een programma een signatuur, maken het tot een eiland in de brij. Maar de vorm dreigde te gaan overheersen. Oudere kijkers bleken fysiek niet bestand tegen zoveel camerabewegingen. Moesten bij wijze van spreken een reispilletje slikken voordat zij inschakelden.'

Waar kijkcijfers heersen, is dat een misdaad. 'Mijn kijkers zijn, denk ik, sportieve, dynamische mensen, die van elke dag proberen te genieten. Maar je moet ook met andere doelgroepen rekening houden. Televisie is nu eenmaal een industrie.'

Daar weet ook Wouters alles van. In 1993 werd zijn 'chatshow' Rolf X is alive na een reeks van acht afleveringen van het scherm gehaald. 'Kijkcijfer negen, midden in de zomer, zo slecht was dat niet. Ik had er helemaal geen moeite mee, vond Rolf X een boven op de tijd zittend programma. RTL dacht daar anders over. Mij werd te kennen gegeven dat ik nooit onder kijkcijfer tien mocht komen. Een tegenvaller. Maar dergelijke beslissingen horen bij dit werk. Dat vergeten mensen vaak: televisiemaken is gewoon werk. Ik zit hier achter het bureau. Bedenk ideeën. Maak programma's. En 's avonds gaat de koffer weer dicht.'

Ronald Ockhuysen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden