columnBlik

Er gebeuren gekke dingen in je hoofd wanneer je de 200 aantikt

null Beeld EPA
Beeld EPA

Lang geleden, toen het concept ‘buitenlandse vakantie’ nog gangbaar was, net als de concepten ‘citytrip’ en ‘weekendje weg’, kwam je ze weleens tegen: types die zeiden dat ze hem ‘lekker op zijn staart hadden getrapt’ op de Autobahn, en dat je in Duitsland ‘tenminste kan doorrijden’. Ze keken er cool bij, maar in hun ogen zag je het glinsteren: heel even waren ze niet langer Herman, accountmanager buitendienst bij de gemeente Waddinxveen, maar de held in hun eigen roman. (Ik weet hoe dat voelt, ik heb heel vroeger een Alfa gehad die makkelijk 200 kon. Het was de tijd dat niet overal trajectcontrole hing. Er gebeuren gekke dingen in je hoofd wanneer je dat aantikt, gewoon om te proberen of het echt kan.)

Die citytrip en dat ritje naar Duitsland zullen terugkeren, misschien. Misschien ook niet, want opvattingen en gebruiken veranderen aan de lopende band, en misschien zullen we ons nooit meer buiten een straal van 37,5 kilometer rond onze woonplaats mogen bewegen, want de wellust waarmee virologen erop wijzen dat het ver weg wemelt van de gemene, nog onontdekte dierenvirussen stelt niet gerust.

Wat niet zal terugkeren: even de magische grens van de 200 aantikken, gewoon om te proberen of het echt kan. Omdat de trends in de maximumsnelheden overal in dezelfde richting wijzen: omlaag. En omdat er een voorzichtig trendje in de auto-industrie is ingezet: een begrenzing op wat-ie maximaal haalt voor de gewone-consumentenmarkt.

Volvo kondigde het twee jaar geleden aan en voerde het een jaar geleden in. Nieuwe Volvo’s zijn begrensd op 180 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid, zegt Volvo, die daarbovenop nog meer mogelijkheden tot zelf in te stellen begrenzingen aanbiedt aan autobezitters.

Nu gaan ook Renault en Dacia dat doen. Topman Luca de Meo repte van een elektronische begrenzing op eveneens 180 kilometer per uur voor nieuw te produceren auto’s, en zelfs op 160 kilometer per uur voor de geëlektrificeerde versie van de Mégane die nog komen moet. Ook hier vanwege de verkeersveiligheid. Ook hier komen nog allerhande snufjes voor de veiligheid bovenop, zoals automatisch remmen voor een bocht.

Het werd er niet bij gezegd, maar een prettige bijkomstigheid is dat het voor criminelen oninteressant wordt om een begrensde auto te stelen – bijvoorbeeld om te gebruiken als vluchtauto.

Nu is 180 nog steeds heel erg hard en zo’n 80 kilometer per uur meer dan hier overdag mag op snelwegen. Maar Herman zal straks in het diepst van zijn gedachten hooguit een begrensde godheid zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden